Személy

Neneh Cherry

énekesnő

A Sierra Leone-i zenész apától és svéd képzőművész anyától Stockholmban született, aztán a neves és karizmatikus dzsessztrombitás, Don Cherry által örökbe fogadott, Amerikában nevelkedett Neneh fantasztikus karrierje igazi ikonná avatta őt. A zene és a kreativitás valósággal éltető eleme volt a családnak: Neneh féltestvérei, Titiyo és Eagle-Eye szintén neves zenészek lettek, de két mostohatestvére is elkötelezte magát a klasszikus zene, illetve a dzsessz mellett.


Neneh tizenévesen Londonba költözött, és a helyi jazzpunk-színtér több zenekarában megfordult, DJ-zett, és 19 évesen szült lányát nevelte. A fordulópont 1986-ban jött el, amikor találkozott Cameron McVey zenész-producerrel (későbbi férjével), akivel aztán harminc évnél tovább tartó művészi és szerelmi kapcsolatba került. Viharos tempójú és viharos sikerekkel tarkított tíz év következett: 1989-ben Neneh Cherry valósággal berobbant a Raw Like Sushi lemezzel, főleg annak két sikerdalával, a Buffalo Stance-szel és a Manchilddal. Közben megszületett második gyermeke - forradalmi pillanat volt, amikor a Top of the Popsban héthónapos várandósan adta elő a Buffalo Stance-t. A riporter kérdésére, miszerint nem túl veszélyes-e ilyen állapotban színpadra állni, Cherry azonnal riposztozott: "Persze, hogy nem! Ez nem betegség!" A Manchild híres, Jean-Baptiste Mondino által készített klipjében saját gyerekeivel szerepelt együtt, ami nagyon összetetté varázsolta a biciklisnadrágos-csipkemelltartós, odamondogatós szexszimbólum Cherry-képet.


Közben még arra is volt ideje, hogy bristoli pajtásaival új műfajt alapítson: intenzíven részt vett egy bizonyos Massive Attack nevű ismeretlen zenekar első lemezének elkészítésében hangszerelőként és dalszerzőként. A Blue Lines című lemez azóta zenetörténeti jenetőségű lett mint a trip hop nyitánya.


Neneh Cherryból egy szempillantás alatt ikon lett: a laza, kemény, okos, vadóc, szexi rappercsaj, ahogy debütlemezének - szintén Mondino által készített - borítóján szerepel. A Raw Like Sushi elsöprő sikert aratott, Grammy-re is jelölték az év felfedezettje kategóriában. A sors iróniája, hogy pont az a Milli Vanilli happolta el előle a díjat, amelyet később - a Grammy történetében egyetlenként - megfosztották díjától a playbackek miatt.


Neneh Cherry aztán megjelentette a szintén komoly sikert aratott Homebrew albumot, nem sokkal később pedig Youssou N'Dour-ral énekelt megasláger-duettje, a 7 Second újabb Grammy-jelölést hozott neki.


Aztán Cherry látszólag "eltűnt", bár ő azt mondja, hogy mindig is jelen volt, csak elsősorban a családi életre, ezen belül is CirKus nevű "családi zenekarára" koncentrált. Készített például főzőműsort a BBC 2 számára és feltűnt Gordon Ramsay The F Wordjében is. Aztán a 2010-es évek elején mindenkit meglepett egy különleges együttműködéssel: az A38 Hajón is többször fellépett svéd jazzpunk-szaxofonos, Mats Gustafsson experimentális triójával, a Thinggel vett fel közös lemezt. Az anyagot a nevelőapa, Don Cherry inspirálta, annál is inkább, mivel a Thing maga is Don Cherry egy számának címéről választotta nevét. Egy másik hasonló együttműködés a RocketNumberNine elektró-duóval történt (ez utóbb egy Sun Ra-szám címéről kapta nevét).


2014-ben pedig hosszú kihagyás után megjelentette negyedik szólólemezét, a Blank Projectet, amelyen már Four Tet, azaz Kieran Hebden volt a producer. Ennek megfelelően Cherry zenei világa is átalakult: komoly, érett lemez, mely már fényévekre van a vagány rappercsaj-imidzstől. Absztrakt elektronika, trip hop, jazz, soul, ambient és avangárd hiphop ötvöződik ezen a nagyszerű lemezen: Cherry érett, okos, mély dalaihoz remekül illik Four Tet szikár elektronikus hangszerelése.


És 2018-ban a folytatás, a Broken Politics, amely már kezdőbetűinek azonosságával is jelzi, hogy az előző album vonalát viszi tovább. Az eddig megjelent három szám hasonlóan érett, kiforrott, letisztult zenei világot ígér. Az album borítóját a híres dokumentarista fotós, a Turner-díjas Wolfgang Tillmans fotózta és tervezte (az ő nevéhez fűződik Frank Ocean Blonde-albumborítója is), a Kong című beharangozó szám klipjét a Beyoncé-Jay Z-féle APESHIT vizuális orgiáját rendező Jenn Nkira készítette.


Lemezek
Raw Like Sushi, 1989
Homebrew, 1992
Man, 1996
Laylow, 2006 (a CirKusszal)
Medicine, 2009 (a CirKusszal)
The Cherry Thing, 2012 (a Thinggel)
Blank Project, 2014
Broken Poiltics, 2018

Hozzászólások