Személy

Antonio Sánchez

zeneszerző, zenész

A fantasztikus technikájú dobosfenomén, Antonio Sánchez sztorija igazi dzsessz-tündérmese. A mexikói születésű Sánchez a zene révén került az Egyesült Államokba: a zongorán és dobon egyaránt játszó fiatalember tehetségének köszönhetően hamar a Berklee-re került, ahol óriási hatással volt rá a panamai születésű zongorista-aktivista, Danilo Pérez. Ő ajánlotta be Paquito D'Riverához, és ismertette össze Pat Methenyvel. Ez utóbbit teljesen lenyűgözte Sánchez személyisége és játéka, így ő került Paul Wertico helyére az újjáalakult Pat Metheny Groupba. A 2002-es Speaking of Now-val rögvest Grammyt is nyert, és innentől nem volt megállás. A fúziós sztárok kézről kézre adták Sánchezt: szerepelt Michael Brecker, Gary Burton, Chick Corea lemezein, akiknek zöme aztán viszonozta is a szívességet, és közreműködtek Sánchez debütalbumán. Chris Potter, Chick Corea, Metheny egészítette ki a Migration alaptriót, és a lemez a 2007-es év egyik legsikeresebb bemutatkozó albuma lett.


A fáradhatatlan Sánchez figyelme azóta megoszlik a Pat Metheny Group, saját, főleg a Migration zenekarra épülő projektjei, a közreműködések (főleg a Cam Jazz kiadó zenészeinek lemezein) és a filmzene-írás között. Hétköznapi halandó számára ezek közül egy is elég lenne a teljes élethez, de a munkamániás, fantasztikus teherbírású Sánchez valóssággla lubickol a projektekben.


Így ért karrierje csúcspontjára 2014-ben, amikor Alejandro González Iñárritu felkérésére elkészítette a Birdman filmzenéjét. A nem mindennapi, tulajdonképpen szóló dobra épülő, különleges hangulatú és a filmhez, Michael Keaton borderline-játékához nagyszerűen illeszkedő soundtrack Grammyt hozott Sáncheznek - illetve kisebb botrányt okozott, amikor a Filmakadémia lehúzta az Oecar-jelöltek listájáról a filmzenét, arra hivatkozva, hogy túl sok klasszikus darabrészlet szerepel benne.


A 2017-es Bad Hombre súlyosabb, kísérletezőbb, elektronikusabb album lett (ez is Grammy-jelölést kapott), közben Sánchez elkészítette az Elmore Leonard-regényből készült Szóljatok a köpcösnek! sorozat zenéjét is, de aztán figyelme rögtön az új Migration-lemez felé fordult. A mexikói származását sosem feledő, és a Trump-adminisztráció közönyén felháborodó Sánchez egy újabb nagyszerű albummal, az idén novemberben megjelenő Lines in the Sandsszel bizonyítja, hogy a dzsesszdobolás igenis lehet társadalmilag elkötelezett dolog. Parádés tagsággal, ezúttal a nagyszerű Thana Alexa énekesnővel kiegészülve immár nem csak a virtuóz improvizáció, a kiszámolhatatlan ütemkomplexumok, hanem igazi, mélyen felkavaró dalok szerepelnek, újfajta líraiságot adva Sanchez zenéjének.


Szólólemezek


Migration, 2007 (a Migrationnel)


Live in New York at Jazz Standard, 2010


New Life, 2013


Birdman, 2014 (filmzene)


Three Times Three, 2015


The Meridian Suite, 2015 (a Migrationnel)


Bad Hombre, 2017


Channels of Energy, 2018 (Vince Mendozával és a WDR Big Banddel)


Get Shorty, 2018 (sorozatzene)


Lines in the Sand, 2018 (a Migrationnel)

Hozzászólások