16 utca

Az idővel és az utcasarkokkal fut versenyt Jack Mosley őrmester. Pedig az éjszakai műszak után sok mindenre vágyik, csak újabb megbízatásra nem. Egy kiskaliberű bűnözőt, Eddie Bunkert kell átkísérnie az őrsről a tizenhat utcányira levő bíróságra, ahol az majd tanúskodni fog. Főnöke - ismerve a New York-i kora reggel közlekedési viszonyait - száztizennyolc percet ad arra, hogy Mosley teljesítse a feladatát. Körülbelül annyi időt, amennyi a 16 utca című amerikai film vetítéséhez is szükséges.

Richard Donner rendező nálunk a kevésbé felkapott és népszerű alkotók közé tartozik. Ennek oka talán abban keresendő, hogy az indulás, mely egyúttal az alkotói pálya csúcsát is jelenti mind a mai napig, még jóval a hazai rendszerváltozás előtt kezdődött. A pontosan harminc évvel ezelőtt bemutatott Ómen a pszichothriller műfajának klasszikus darabja, néhány jelenete még Kubrick Ragyogásával is állja a versenyt. Nálunk legfeljebb néhány kiváltságos vagy fanatikus láthatta, rossz minőségű, recsegő-ugráló német feliratos csempészkazettán. A sors iróniája, hogy az idén vetített újrafeldolgozás szerte a világon érdektelenségbe fulladt. A Donner-féle - Magyarországon szintén halasztott vetítésű - Superman indította útjára a képregények végeláthatatlan megfilmesítését, ám csak annyi vizuális hókuszpókusszal, amennyit az emberi szem még képes befogadni. Él és virul viszont a Halálos fegyvertetralógia, nincs olyan szezon, hogy valamelyik csatornán nézőszámnövelőként ne vetítenék a sorozat darabjait. Richard Donner a szó legjobb értelmében vett mesterember, szakmailag felkészült, igényes, nem magamutogató. Ebből a rendezőtípusból sem fut sokkal több a világon, mint a csúcsot jelentő alkotókból. De a mesterember jellemzője, hogy hozott anyagból dolgozik, s csak annyit hoz ki belőle, amennyi benne van...

A 16 utca másik húzóembere Bruce Willis. Mozisztár véletlenül vagy érdemtelenül senkiből sem lesz, Willis hullámzó színvonalú pályáján bebizonyította, hogy erőteljes sugárzású személyiség és jó színész. Amikor a nyitó jelenetben a takarásból előlép, nem ismerünk rá. Ez nemcsak a sminkes dicsérete, hanem a múló idő lenyomata is az arcon. Szerepe szerint egy idült alkoholista nyomozót alakít, aki már kora reggel remegő kézzel keresi a fiókok mélyén a kanadai whiskeyt, aki képtelen kilépni a kutyaharapást szőrivel ördögi köréből. A figura a Chandler-regények hősére, Phil Marlowe-ra utal, de az összehasonlítás ezzel be is fejeződik. A whiskeymárkán kívül nincs motivációja az ivásnak, nincs kiábrándulás az élet megbomlott erkölcsi rendjéből, a betevő kortyot biztosító rendőri pályából. Csak a másnaposság és a borosta marad. Ebből kell száztizennyolc percet produkálni.

A forgatókönyv a kaland- vagy akciófilm jól bevált, működőképes dramaturgiájára épül. Sajnos, csak a kiindulópont. Jack Mosley nyomozó beülteti kocsijába a visszafogottan motorikus beszédű Eddie Bunkert, aztán a csúcsforgalomban araszolgatnak. A fekete Eddie jellemzi Mosleyt, megjegyzést tesz pókhálós tekintetére és bizonytalan járására. Az egyoldalú beszélgetésnek pisztolysorozat vet véget, s a film igencsak kezdetén egyértelművé válik, hogy Mosley rendőrtársai szeretnék likvidálni a bíróságra igyekvő tanút. Az alapszituáció felvázolása után kezdődhetne a forgatókönyv írójának munkája, de ez elsikkadt. Megfordulunk a kínai negyed mosodáinak és éttermeinek pincelabirintusában, toronyházak tetejére jutunk ki lejárt szavatosságú lifttel, földalattin utazunk, csak azért, mert a bírósági tárgyalás csak tíz órakor kezdődik.

Egy fiatal magyar rendező azt nyilatkozta, hogy szeretne annyi pénzből filmet forgatni, hogy az utcai jelenetekben a járókelők ne bámuljanak bele a kamerába. Bruce Willis még mindig van akkora sztár, hogy a New York-i gyalogosok utána forduljanak. Az integetés szerencsére elmarad, csak a tucatáru pereg a vásznon.