25 éves a világ legjobb folytatása, a Terminator 2

1991. július 3-án mutatták be az amerikai mozik Az ítélet napja alcímet viselő, grandiózus Terminator-folytatást.

Egészen elképesztő poszttal ünnepelte a Fecebookon Arnold Schwarzenegger az egyik legfontosabb filmje, a Terminátor 2 - Az ítélet napja 25 születésnapját: egy hihetetlenül mókás, archív forgatási videóval, amiben strandgatyában rázza a fenekét, és lábmasszázzsal meg osztrák karácsonyi dalokkal akarja kipihenni a fáradalmait: 

A Terminator 2 azon kevés hollywoodi blockbuster sci-fik egyike, amin nem fog az idő, 25 évvel a bemutatója után is bármennyiszer újranézhető klasszikus, iszonyú jó akciójelenetekkel és sajátos humorral. Ráadásul a filmrajongók sokkal jobban szeretik, mint az 1984-es első részt, márpedig olyanról, hogy egy folytatás népszerűbb legyen az alapfilmnél, eddig nem sok példa volt. A Birodalom visszavágon és A bolygó neve: Halálon kívül talán csak a Vissza a jövőbe 2 tudta megcsinálni azt a bravúrt, hogy nemcsak drágább és látványosabb, de szórakoztatóbb is a nagy elődnél.

A sztorit mindenki ismeri: a Skynet elküldi a jövőből a Guns N' Roses-nótától hangos jelenünkbe pusztító szuperfegyverét, a folyékony fém T-1000-est (Robert Patrick), hogy az végre likvidálja John Connort (Edward Furlong), a Skynet elleni lázadás vezérét, és az anyatigrisként harcoló anyját, Sarha Connort (Linda Hamilton). Ám a jövőből megérkezik egy Schwarzenegger-arcú T-800-as is, aki ezúttal nem akarja megölni Sarah-t, helyette a fiú védelmére kel, így együtt látványosan elpusztíthatják az alakváltó kiborgot.

A film kirobbanó sikeréhez persze nemcsak az kellett, hogy a brutálisan vagány Schwarzenegger ezúttal a jók oldalán akciózzon, hanem az is, hogy a karrierjét űrhajómodellező speciális effektesként kezdő rendező, James Cameron a '90-es évek legjobb szakembereit szedje össze a székbe szögezős látványvilág elkészítéséhez. A T2 sztoriját már a '80-as években kitalálta, de a speciális effektek akkori szintjét még nem érezte elég ütősnek, ezért csak azután állt neki a nyomasztóan félelmetes ellenfél, a folyékony fém T-1000-es alakváltós jeleneteinek, miután a trükköt tökéletesre csiszolta A mélység titkában, a higanyszerű, arcutánzó idegennel.

A '90-es évek legelején az efféle úttörő trükköket csak egyetlen helyen tudták megcsinálni, George Lucas álomgyárában, a San Francisco-i Industrial Light & Magicnél. Így csatlakozott a produkcióhoz az Oscar-halmozó Dennis Mureen, aki kezdő effekteseként még A Birodalom visszavág stop motion AT-AT lépegetőivel és wampáival nyert Oscart, aztán sorra kapta az aranyszobrokat az E.T.-ért, A Jedi visszatérért, a Végzet Templomáért, a Vérbeli hajszáért és A mélység titkáért (a T2 után pedig a Jurassic Parkkal is nyert egyet).

De ugyanekkora ásza volt a csapatnak egy másik Oscar-halmozó speciális effektes, Stan Winston, az animatronic szörnyek és golyótépte sebhelyek nagymestere is. Ő a T2-vel a speciális effektek és a smink kategóriában is nyert egy-egy Oscart (valamint A bolygó neve: Halál Alien királynőjéért és a Jurassic Park dinóiért is kapott még kettőt), mert egészen elképesztően élethű, távirányítható Schwarzenegger-babákat rakott össze habszivacsból és drótokból:

Egy ilyen habszivacs Arnold-fejet használtak például annál a jelenetnél is, amiben Sarah és John kiszedik a T-800-as fejéből a vezérlőchipjét. Itt ugyanis Schwarzenegger nem egy tükör előtt ült, hanem a saját műanyag másolatával szemben, akinek koponyájában Linda Hamilton ikertestvére, Leslie Hamilton turkált a szerszámokkal:

A fenti jelenet azért volt eredetileg fontos a történetben, mert a Halálosztók vezérlőcsipjét resetelni keleltt ahhoz, hogy a robot önfejlesztő üzemmódba álhasson át, és megtanulhasson mosolyogni, vagy azt kiabálni a rosszfiúknak, hogy Hasta la vista, baby! Ezt viszont Cameron kivágta a moziváltozatból. Hosszan lehetne persze még sorolni a film emlékezetes jeleneteit és ezek elkészítésének kulisszatitkait, pláne, hogy a film a legjobb hangvágás és a legjobb hang kategóriájában is nyert egy-egy további Oscar-díjat. Gary Rydstrom ráadásul Stan Winstonhoz hasonlóan duplázott a T2-vel, de abszolút megérdemelten: én például sosem gondoltam volna, hogy a darabokra hulló majd újból összeálló T-1000-es hez olyan szeniálisan egyszerű trükkökkel csinálták meg az elképesztően kúl hangeffekteket, mint egy doboz elszórt szög, pár csepp olvasztott vaj meg egy pohárnyi bugyborékoltatott gyömöcsös shake (a zseniálisan kreatív Rydstrom később a Jurassic Parkkal, a Titanic-kal és a Ryan közlegénnyel további öt hangeffekt-Oscart gyűjött be).

És ha már hangok: a Guns N' Roses You Could Be Mine-ját tenném ide a cikk végére, amit hamarabb láttam, mint a filmet, így végig azt a részt vártam, ahol a Terminator Axl Rose-t és Slash-t akarja kinyírni egy Guns-koncert után.