A másik fél

Rendezői debütálása, a kapcsolati zűröket férfiúi szemszögből bemutató Intim fejlövés után Szajki Péter az ellenkező nem képviselőinek aspektusából mazsolázik ugyanarról. A Nejem, nőm, csajom azonban nem üt akkora elevenséggel és karcos erővel.

Olcsó húsnak nem feltétlenül híg a leve

Szajki Péter rendező-forgatókönyvíró a kerek évfordulós – 40. – Magyar Filmszemlén, 2009-ben mutatkozott be első nagyjátékfilmjével, az Intim fejlövéssel, a nem hogy "low budget", hanem "no budget" finanszírozású szkeccs-filmjével (tizenkét nap alatt hétmillió forintból készült). Egyöntetű sikert aratott a mustra nézői és szakemberei körében, akik az ígéretes pályakezdetet a legjobb első-filmesnek járó Simó Sándor Emlékdíjjal honorálták, abszolút megérdemelten. Az Intim fejlövés ékes bizonyítéka, hogy minden jó film alapja a jól papírra vetett könyv. Ötletéhez és írásához Szajki remek színészeket rendelt hozzá, akiket értő direktor módjára vezetett.
Az Intim fejlövés (á la szex, hazugság, videó) négy (férfi-) történeten keresztül mutat be egy kortalan mai magánállapotot, miszerint bármilyen korúak és társadalmi-anyagi státuszúak vagyunk, intim kapcsolatainkban bénázunk, nem ér az ember az emberig, még ha ágyban, párnák között viszonylagosan rövid a testek (és a lelkek) távolsága. A szex közös nyelvén dadog itt a házasságában csömörlött, a világhálón ismerkedő férj, az arája meghökkentő vallomásával szembesülő vőlegény, az aggszűz huszonéves és a legjobb barátjától elárult fiatalember. A nők sem perfektek (lelkiségben és) testiségben. Így aztán érthető a vesztes bambaság, ahogy a férfiak merednek maguk elé egy rúdtáncos-bárban, a hely, amely közös érintkezési pontként a történeteket összekapcsolja. A szexualitás útvesztőiben játszódó dráma során végig kíváncsiak vagyunk arra, kik is ezek a figurák, mi történik velük, mit mondanak.

[img id=436881 instance=1 align=left img]Ugyanaz még egyszer – de másképp

A Nejem, nőm, csajommal Szajki a hölgyek hozzáállásából vizsgálja – nagyjából – ugyanazt a témát, a szexualitáson, mint összekötő (nem működése esetén: elválasztó) kapcson keresztül a duális viszonyok működési mechanizmusát. Jól érzi, hogy egy számos tényezőre épülő kapcsolatot nem lehet alaposan górcső alá venni egy játékfilmes átlagidő, másfélóra alatt, pláne négyet, mindösszesen arra nyílik reális esély, hogy a testiség gerjesztette gondokat, azok kezelését szemügyre vételezze. Nem az egzakt, pszichiáteri látlelet felállításának szándékával – erre mozgóképes viszonylatokban a tévésorozatoknak van rendes módja, mint az HBO csatornán futó Terápia széria –, hanem hogy egyes szélsőséges esetekben, szituációkban mi a közös pont, az egyedikben mi az általános, ami a nőket érintő párkapcsolati szexualitást érinti.

Így épül egymásra, fűződik össze a Nejem, nőm, csajom négy, nőközpontú sztorija, amelyben most – értelemszerűen – nem egy sztriptíz-bár, hanem egy szépségszalon a közös találkozási pont, ahol a fodrász- és kozmetikus lányok (Györfi Anna, Lass Bea, Herczeg Adrienn és Rezes Judit) kezei között a női főhősök egymást váltják.

A dögös tévés műsorvezető-nő, Helga (Schell Judit) gyermekre vágyik, ám újdonsült lovagjával, a szimpatikus és kedves Józseffel (Rudolf Péter) hiába randizik két hónapja, a férfi folyton kibúvókat keres, ha ágy-közelbe jutnak. Valamit titkol… Vera (Gubík Ági) és férje, Attila (Stohl András) házasságát kisfiúk, Bence lányosnak vélt viselkedése teszi próbára. Attila szerint apai és anyai ágon minden férfi tökös legény volt a famíliában, erősödő meggyőződése: a gyerek nem az övé. Házasságra készül a huszonéves Szilvi (Lovas Rozi) és Bálint (Mészáros Béla), a férj azonban még egy utolsó szexuális kalandot akar. Közösen – mivel szereti a lányt, aki így rááll egy swinger-partyra. A szabadházasságban élő, felajzott páros, Emma (Kovács Patrícia) és Róbert (Schmied Zoltán) házában persze nem az elképzelések szerint alakulnak az események. A vallásos tanárnő, Flóra (Tompos Kátya) és hitoktató férje, Péter (Keresztes Tamás) szerényen, békességben, a család szentségében és a hitben bízva él. Gyanús jelek azonban arra utalnak, a férj hűtlenkedik, az asszony ex-rendőr bátyjához, Ferkóhoz (Thuróczy Szabolcs) fordul segítségért, hogy nyomozzák ki az igazságot.

A felszín fecsegése, a mély hallgatása

A Nejem, nőm, csajom egy megismételt mutatvány. Bár a film állami támogatáshoz nem jutva csak magánpénzekből készült, de nagyságrendekben többől, mint az Intim fejlövés, a kiállításán ez meg is látszik, ám a tartalmán nem. Az újrázás, vagy ugyanannak a témának a másik oldali megközelítése során a négy hölgy – és párjai – történetei nincsenek annyira jól ki- és eltalálva, mint korábban. Ezért kevésbé érdekli a nézőt, hogy mi lesz velük, hogyan alakul a sorsuk. A dialógusok is ehhez mérten szerényebbek. Nem arról van szó, hogy a Szajki és forgatókönyvíró-társa, (a filmes újságírásból érkező) Vörös Adél nem szövegezett volna egy szórakoztató filmet, netán rossz színészi alakításokat kell elszenvednünk, óh, dehogy. Hanem hogy hiányzik az a drámai, hogy ne mondjuk: tragikai mélység, a többlet, ami kifejezetten erőssé tette az Intim fejlövést. Meglehet, Szajki két rendezése között bevállalt populárisabb típusú forgatókönyv-munkája – a Szinglik éjszakája című Sas Tamás-vígjáték scriptjének társszerzője volt Zsigmond Nórával és Kovács M. Andrással – bírta rá arra, hogy egyszerűbben fogyasztható, felszínesebb mozit írjon, ezért hát "elvígjátékoskodta". Az a tévképzet alakult ki a hazai filmesek körében, a magyar néző főleg az oldottabb komédiázásra vevő. Szerintünk ez nem helytálló, a forgalmazás útvesztőiben elkallódó Intim fejlövés megtalálta volna a közönségét, ha hagyják neki. Most itt van a Nejem, nőm, csajom, egyfajta "Intim fejlövés-light", hibái ellenére örüljünk neki, mert hazai termék, a miénk.

Kinek ajánljuk?
- Aki látta az Intim fejlövést, tetszett neki, és szeretné most a női oldalt is látni.
- Többszálas, humorba csomagolt párkapcsolati mozik kedvelőinek.
- Pároknak.

Kinek nem?
- Akik helyzetkomikumi poénoktól többet várnak el egy ilyen filmtől.
- Olyan pároknak, akik szerint velük minden rendben van.
- Megrögzött magányosoknak.

6/10