Az ártatlanság elvesztése, testvériesen felosztva

Ha ázsiai film érkezik a magyar mozikba, az mindig eseményszámba megy, pláne hogy a kontinens filmjei még mindig alulreprezentáltak kis hazánkban - pláne a nagyvilág filmes tendenciáihoz képest. Alexi Tan bűnmozija sem okoz csalódást, ha nem is szól akkorát, mint hőseinek pisztolyai.


Műfaj, adaptáció
Jól tudjuk, hogy Ázsiában (főleg Hongkongban és Japánban) komoly hagyományai vannak a maffia- (vagy ahogy ott hívják őket: triád-, illetve jakuza-)filmeknek. Ezek azonban általában a jelenkort, vagy a közelmúltat választják a történet idejéül, és a mai, gyökeresen megváltozott és modernizálódott ázsiai társadalmak szolgáltatják a hátteret az ősi tradíciókra még mindig sokat adó bűnszervezetek bemutatásához. Így volt ezzel John Woo Golyó a fejbe című 1990-es filmje is, amely az ázsiai akciómozi (azóta a tengerentúlon is befutott) pápájának egyik legütősebb, jelentős kultstátuszra is szert tevő alkotása. Alexi Tan ennek a filmnek a szabadon értelmezett adaptációját készítette el a Vértestvérekben, amelyért rendezőként és forgatókönyvíróként is felel. A cselekmény idejét áthelyezte a harmincas évekbe, a helyszínt pedig Saigonból Shanghajba. A klasszikus gengszterkorszak beemelése a filmbe óhatatlan csatlakozást jelent egy másik jelentős filmes hagyományhoz: a klasszikus amerikai gengsztermozikéhoz. Ez a kapcsolódás olyannyira erőssé válik, hogy a film nagy része tulajdonképpen Amerikában is játszódhatna a harmincas években, az ázsiai szereplőkön kívül nem sok jel utal a helyszínre és a korabeli társadalmi viszonyokra. Persze valószínűleg a filmben ábrázol réteg valóban meglehetősen nyugatias életet élhetett már akkor is, de azért talán érdekes lett volna azt is megmutatni, hogy a zárt világukon kívül mi minden volt még egy korabeli ázsiai nagyvárosban.

Sztori
Három fiatal sorsát követi végig a film, három felemelkedést és három bukást. Ketten közülük (Kang és Hu) testvérek, de a harmadik fiút, Fungot is testvérükként szeretik, és hárman örök életre szóló szövetséget kötnek, amikor elhagyják a kis halászfalujukat a jobb élet reményében, és Shanghajba indulnak. A csillogás és a bűn korabeli ázsiai nagyvárosában Kang kapcsolatai és rátermettsége révén gyorsan beépülnek a helyi szervezett bűnözésbe, mégpedig a bártulajdonos Hong főnök bandájába. Egyre feljebb hágnak a ranglétrán, főleg az erkölcsi gátlásokat nem ismerő Kang, amikor elkezdődnek a bajok. A legérzékenyebb lelkű, de a társaiért elsőként gyilkoló Fung ugyanis szerelemre lobban a lokál sztárja, a főnök nője, a gyönyörű Lulu iránt. Nem is sejti, hogy ezzel nemcsak magát sodorja veszélybe, hanem belenyúl egy titkos kapcsolatba is, amely Lulu és Hong főnök jobbkeze, Mark között zajlik már jó ideje. Rövidesen eljön az a pillanat, amikor mindhárom testvérnek döntenie kell, mi a fontosabb: a testvéri szövetség, vagy a hatalom és a szerelem?

Summa
Alexi Tan sikeresen ötvözött egybe két filmes hagyományt: a klasszikus amerikai gengszterfilmét, és a John Woo-tól ihletett modern ázsiai triádmozikét. Azonban bár mutatványa eredményes volt, mindeközben semmi eredetit nem sikerült létrehoznia. Tehát a film működik, de a dinamizmusa és a hatása nem összehasonlítható a John Woo-féle eredetivel. Leginkább az arányaival és a ritmusával vannak problémák: túl hosszúra nyújtja, és álmosítóan lassúan intézi a felvezetést, ráadásul érzelmekre apelláló jelenetekkel tűzdeli tele, amelyek ekkor még nem működhetnek, hiszen nem is ismertük még meg igazán a hősöket. A tempó később felpörög, az akciójelenetek igazán pofásra sikeredtek, a sztori vége pedig még csavart is tartogat, szóval a kezdeti nehézségek után kimondottan élvezhető a film második fele. A fényképezés végig szép képekre épít, kicsit túlságosan is, talán egy igazi gengszterfilmhez kevésbé szépelgő, mint inkább elegáns kompozíciók illettek volna. Ugyanez a helyzet a filmzenével is, van viszont egy olyan vonatkozás, ahol egyáltalán nem probléma a szépség: a női főszereplő Shu Qi-hez hasonlóan gyönyörű ázsiai színésznőt már rég láthattunk a filmvásznon. Na jó, Zhang Ziyi-től eltekintve.

Kinek ajáljuk és kinek nem
+ az ázsiai filmek rajongóinak
+ a gengszterfilmek kedvelőinek
+ azoknak, akik haverokkal sörözés előtt mennek moziba
- az eredeti John Woo-féle film rajongóinak
- azoknak, akik mindig valami különlegeset várnak az ázsiai moziktól
- azoknak, akik a gengszterfőnök nőjével járnak moziba

6/10