Az unalom határán - Ryan közlegény Óceániában

Egy kis Ryan közlegény, egy kis Hamburger Hill, szokásos amerikai szenvelgés arról, hogy vajon miért van annyi háború, valamint csaknem három órányi moralizálós unalom az öldöklésről, körülbelül ennyi a film. Kicsivel bővebben: közhely-gyűjtemény a II. Világháború ürügyén, és az sem segít rajta, hogy a környezet paradicsomi. A film viszont ketchup: ami a készítők keze ügyébe került, azt beleszecskázták. A történet elején egy aktív katonaszökevény pihenget a dél-tengeri szigeten, de aztán jönnek a társai és visszaviszik háborúzni. Az eposz rendkívül lassan gördül előre, kábé egy óra múlva partra is száll Guadalcanalon, hogy aztán a gyalogsággal bevegyen egy füves dombot. A japánok persze nem adják olcsón a Mitshubishi-magaslatot, kilőnek vagy két vagon lőszert a támadókra, meg a közönségre. A konfliktus, mint olyan, nem csak az ellenfelek között feszül, az US Armyn belül sincsen minden rendben. Nick Nolte egy darabig megmenti a filmet, mint abszolút alezredes, akinek nem számit, hogy hányan halnak az emberei közül, csak legyen már az övé az a darab szikla. A továbbiakban azonban kezd szétfolydogálni a történet, annyi problémát vetnek fel a szereplők, hogy nem is győzik megtalálni az összes helyes választ. Spielberg persze tudta a nyerő receptet: elég egyetlen, igaz, Oscar-díjas kérdés. Miután kellőképpen kiszenvelegte magát mindenki, a végkifejletben már csak olyan alapigazságokra "fussa", hogy a háborúban a jók általában a csonthülyék miatt halnak meg, azonfelül a széplelkűeknek még a CNN esti híradója sem való. Teljesen felesleges megnézni, olyan, mintha egy alapszintű moziműveltséget adó kiadványt ollóztak volna össze x darab filmből. A szereplők névsora csábító, de Nolten kívül a többieknek nem sok idő jutott: Travolta kábé nyolc, míg az isteni Clooney másfél percig látható.