Halálos iramban 6.

zene: Lucas Vidal
vezényel: Lucas Vidal
kiadás éve: 2013
kiadó: Def Jam Recording
játékidő: 50:13

A "Halálos iramban"-széria az első részt követően egészen addig vált érdektelenné számomra, mígnem az ötödik kaland kapcsán Justin Lin direktor - a Universal illetékeseivel karöltve - új pályára nem állította azt. Ennek eredményeként egy olyan akciómozi született, amelyben a gyors és csillogó-villogó kocsikat, illetve a dögös csajok dömpingjét némileg háttérbe szorítva, verekedésekkel, fegyverropogással és egyéb bevált módszerekkel pörgették fel az eseményeket - igaz, ezáltal a kezdetben kijelölt fő csapásvonal némiképp csorbát szenvedett. Ezt a fonalat viszi tovább a "Halálos iramban 6." is, amelyben némi csavarral tér vissza az előző rész szereplőgárdája: a legutóbbi kalandjuk során zsákmányolt zöldhasú-mennyiség okán gondtalan mindennapjaikat Amerikával kiadatási szerződésben nem álló országokban töltő Torettóék (Vin Diesel, Paul Walker, Jordana Brewster és a többiek) a nemzetközi körözési listáról történő lekerülés érdekében szövetségre lépnek Hobbsszal (Dwayne Johnson). Az őket idáig megszállottan üldöző ügynök azért fordul segítségért hozzájuk, hogy segítsenek kézre keríteni Own Shawt (Luke Evens), aki bandájával együtt Európában igyekszik rossz fát tenni a tűzre.

Az előző három rész aláfestéséről Brian Tyler gondoskodott (elődei pedig BT, illetve David Arnold voltak), kinek helyére ezúttal Lucas Vidal került, mely bejelentés nem kis meglepetésnek számított elsősorban azért, mert Lin és Tyler idáig öt közös alkotást tudhatnak magukénak, amelyekből három ehhez a szériához köthető. A mindössze huszonnyolc éves spanyol származású komponista nemrég került bele a filmzenevilág forgatagába (és főként a tavalyi "A holló", valamint "Az igazság nyomában" révén vált ismertté), s máris egy százhatvanmillió dolláros blockbuster került a kezei közé, ami nem mindennapi húzás Hollywoodtól - s így Vidal vált minden idők legfiatalabb olyan szerzőjévé, akire ilyen volumenű mozit bíztak. A döntés mögött meghúzódó igazságnak csupán egy szegmense az, hogy Tyler az időbeosztás miatt nem tudta volna elkészíteni a score-t (a "Halálos iramban 6." utómunkálatai ugyanis nagyjából a "Vasember 3."-éval párhuzamosan futottak), a valódi ok ugyanis a kőkemény üzleti érdekben rejlik: az adózási viszonyok - konkrétabban fogalmazva a minél nagyobb adókedvezmény - miatt volt szüksége a stábnak arra, hogy az aláfestésről egy európai zeneszerző gondoskodjon.

Az Abbey Road stúdióban tavasz elején rögzített muzsika az instrumentális és az elektronikus elemek vegyítése eredményeként született meg, ám nemcsak emiatt rokonítható a Tyler által a "Halálos iramban: Ötödik sebesség" kapcsán véghezvitt vérfrissítéssel, hanem amiatt is, hogy egyes, már ismert témákat - mint például Toretto bandájának, illetve Hobbsnak a motívumát - használt fel, illetve dolgozott át az adott jelenet igényeinek megfelelően. Amiben önmagát adhatta, az elsősorban Shaw-ék dallamsora, mely egy kemény, főként mély vonóshangokon és elektromos gitáron alapul, ami zseniális egyvelegeket alkot a hosszú akciójelenetek alatt felcsendülő, korábbról ismert témákkal. Utóbbiak kapcsán mindenképpen érdemes kiemelni azt, hogy Vidal az adaptációval kapcsolatos kérdést rendkívül ügyesen oldotta meg: a film elején még sűrűbben alkalmazott Tyler-témákat a végére leépíti, ezzel párhuzamosan pedig saját elképzeléseit viszi bele a muzsikába, így végül már csupán a hangzásvilág tekintetében mutat párhuzamot elődjével. Minthogy a zenei hangulat nagyon hasonló, az új epizódhoz tartozó kompozíció tökéletesen beleillik a sorba, ám pont ebből eredően arról már kevésbé ad tanúbizonyságot, hogy készítőjének milyen sajátos kézjegyei vannak.

Összességében véve tehát Lucas Vidal remekül vette az akadályt, és egy kellően élvezetes művet szállított le a filmhez úgy, hogy a játékidő tetemes részét az ő kíséretei képezik. A szerző munkájával azonban kizárólag a film alatt ismerkedhetünk meg, az alkotók ugyanis az első két "Halálos iramban".-mozi kapcsán alkalmazott szokásukhoz nyúltak vissza, vagyis kizárólag a betétdalokból összeállított korong megjelenésének adtak zöld utat, s a score-nak nem. A Def Jam Recordings kiadványára többek között a The Chrystal Methodtól, David Guettától, a Cypress Hilltől és egyéb bandáktól származó, döntően elektronikus, illetve rap- és hip-hop számok kerültek fel. Ha pedig a híreknek hinni lehet, akkor a hetedik részhez újfent Tyler szolgáltatja majd az aláfestést, s a szereplők mindegyike visszatér majd (Paul Walker kivételével, akivel bár számoltak az alkotók, egy tragikusan végződő autóbalesetben életét vesztette), az újként belépő Jason Stathammel egyetemben.