Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás

Bár elhatároztuk korábban, még nem merjük bevallani. Ezért zavarunkat franciás frivolsággal leplezzük: feldobunk egy érmét.

Megnézzük-e a Micmacs - (N)Agyban megy a kavarás című filmet? Fej vagy írásban döntsön a rendező személye. A fej: az Alien 4.: Feltámad a halál alkotója újabb mozit készített egy fejbe lőtt emberről, aki - miközben a golyó robbanásra készen mocorog a koponyájában - viszályt szít Franciaország két legnagyobb fegyvergyárosa között. Az írás: ugyanő, Jean-Pierre Jeunet, az Amélie csodálatos élete rendezője visszalibben korábbi sikerreceptjéhez, s ismét egy különc párizsi figura világmegváltó terveit mutatja be.

Kis időhúzás persze ez a mérlegelés, hiszen Amélie épp attól lett az, aki, hogy még legyengült állapotában se tudjunk ellenállni neki. Márpedig a Micmacs történetében olyannyira ágynak dőlt, hogy fejlövése miatt műtétre szorul. A sérült ráadásul nem a bájos Audrey Tautou, mi több, még csak nem is nő. A grácia helyébe a kicsit borostás, fürge arcizmú Bazil (Dany Boon) lépett. A Micmacs tehát amolyan Amélie for men. Aki az eredetit szerette, a maszkulin változat sem lesz ellenére.

A rendező Jeunet a vidéki, világháborús kiruccanás (Hosszú jegyesség) után visszatér Párizsba, de a Montmartre-ra már nem merészkedik fel: beéri a domb lábával is, némi időtöltéssel a vörös lámpák és könnyűvérű teremtések placcán, a Place Pigalle-on.

Különben maradunk a külvárosban, ahol számkivetett csodabogarak egy csoportja fogadja be hősünket, akit szelíd bosszúja fűt: végére járni a családi átoknak, édesapja halálának, az anya összeroppanásának és saját magányának. A bosszú azonban nem akkor édes, ha dühödt, ezért a fejbe lőtt Bazil új barátainak teljes eszköztárát beveti. Akcióba lép a gumihajlékonyságú szőkeség, a világrekorder élő ágyúgolyó, a mindent kifőző "ősanya" és a kis híján örökmozgót építő botcsinálta feltaláló. Mindezt rengeteg kedvességgel, furfanggal és közmondással.

Jeunet (Marc Caróval közösen) 1991-ben sajátos gegnyelvet kezdett beszélni a Delicatessennel, amelyről az Amélie csodálatos életében tisztított le minden idegen szót és tengerentúli akcentust. Új filmjében tehát nem elsősorban az üzenetet (szégyelljék magukat, akik taposóaknákat gyártanak), hanem nyelvének tisztaságát keressük. Kosztolányi szerint a legszebb magyar szó a fülolaj. Jeunet nyelvében pedig jól cseng a Micmacs. Persze hasonlóan nem a jelentése, hanem megszokott hangzása miatt.