Red Road

  • TóCsa / PORT.hu

Miután a magyar filmművészet évekig csak a panel prolik világának minél nyomorközelibb bemutatásáról szólt, az egyszerű magyar néző hajlamos minden olyan alkotást gyanúval fogadni, ami egy lakótelepen játszódik, és szociális problémákról szól. Néha azonban érdemes erőt vennünk magunkon és leküzdeni előítéleteinket, amire jó példa a románok cannesi nagy durranásának számító 4 hónap, 3 hét, 2 nap vagy cikkem tárgya, a Red Road.

A Red Roadban olyan vaskos skót akcentussal beszélnek a szereplők, hogy még azok a nézők is kénytelenek lesznek a feliratokra támaszkodni, akik egyébként perkfektnek tartják magukat angol nyelvből. Ez a fajta minden részletre kiterjedő hitelesség egyébként az egész filmre jellemző. Andrea Arnold rendező kiválóan teremt atmoszférát. Glasgow nemcsak helyszín itt, hanem szinte maga is a film egyik főszereplője, hiszen utcái, kocsmái, parkolói, üzletei mind fontos részei a Red Roadnak. Képzeljük el a Titokzatos folyóban és a Hideg nyomonban bemutatott bostoni munkásnegyedet, szorozzuk meg tízzel, és akkor már lehet némi fogalmunk róla, hogy milyen ez a város.

A film finoman egyensúlyozik a dráma és a thriller határvonalán. Főhőse egy nő, aki térfigyelő kamerák megfigyelőjeként dolgozik, és a néző számára eleinte érthetetlen okból kezd követni egy férfit. Eleinte csak a kamerákon keresztül, később azonban már személyesen is. Arnold az információk visszatartásával adagolja a feszültséget. Míg egy Hitchcock thriller általában azért izgalmas, mert a néző mindig jóval többet tud a szereplőnél, így végig azért izgulhatunk, hogy a hős jól cselekedjen. Itt minden pont fordítva történik. Nem értjük, hogy a hős mit és miért csinál, de ennek ellenére izgulunk érte, sőt külön feszkófokozásként azért is szorítunk, hogy végre összeálljon a kép, és megérthessük mozgatórugóit. Szerencsére a végére összeáll a kép, és egy igazán drámai végkifejletben tobzódhatunk, ami azért bármely gyengébb lelkületű nézőt megvisel. Randifilmnek tehát nem ideális, de aki egy kőkemény, realista dráma-thrillert akar, annak kötelező látnivaló.