8 film, amit Joe Pesci sem menthetett meg

Van, hogy a rendezés, van, hogy a forgatókönyv vacak és van, hogy talán ezek kombója miatt, az amúgy zseniális színész sem találja helyét.

Ha Joe Pesci színlészi pályájára gondolunk, akkor egyértelműen olyan filmek ugranak be, mint a Halálos fegyver-filmek, a Casino, a Nagymenők, vagy akár a Reszkessetek, betörők!. Ő a piti gengszter, a szeretetre méltó mitugrász, a hőbörgő pukkancs, aki gyakran úgy tud bitang menő lenni, hogy megszakad érte a szív. Pesci február 9-én lett 80 éves, ebből közel 45 évet aktívan a pályán töltött, amibe azért becsúszott pár vacak film is. 8 olyan szerepet szedtünk össze, ami igazi rejtély, hogy miért vállalt el.


Simon – Tanulj, tinó! (1994)

A hajléktalan Simon (Joe Pesci) és a Harvard egyetem végzős joghallgatója, Monty (Brendan Fraser) fura függőségi viszonyba kerül egymással: Simonnál köt ki a fiú szakdolgozata, amit oldalanként szolgáltat vissza, némi ételért cserébe. Ám ahogy az lenni szokott, a fényévnyi távolságra lévő társadalmi osztályok elkezdenek közelíteni egymáshoz. A Tanulj, tinó!-t már a bemutatásakor bírálták azért, hogy semmi újat nem visz a bevált formulába, ráadásul alig-alig sikerül közel hozni, milyen az, ha valaki mindenét elveszti, és az utcán él. Pesci játéka kétségtelenül ment a helyzeten, ám a legtöbben Madonna I'll Remember című dalára emlékeznek, ami 1994-ben a Billboard Hot 100 listájának második helyezettje lett.


Charlie Bontempo – Országúti bordély (2010)

Az első legális, nebraskai bordélyház története akár izgalmas is lehetne, hiszen a '70-es években játszódó film valós eseményeken alapul. Pesci alakítja a Love Ranch tulajdonosát és üzemeltetőjét, s a szokásos figurát hozza: Charlie Bontempo igazi gengszter, aki kenőpénzeket intéz és megfélemlít másokat. Eddig rendben is volnánk, ám az Országúti bordély filmként meglehetősen gyengén funkcionál.

 

Tommy Spinelli – Kobakkeringő (1997)

Pesci kifejezetten jól tud komédiázni, ezt a Reszkessetek, betörők! és a Halálos fegyver is bizonyítja, ám van, hogy a forgatókönyvben nincs elég kraft. A Kobakkeringőben egy vérbeli gengsztert alakít, aki épp most nyírt ki nyolc rivális maffiózót, a fejüket pedig egy sporttáskába gyömöszölte, amit  elkever a reptéren, így az egy orvostanhallgatónál (Andy Comeau) köt ki. A komikus alaphelyzetből végül mégis egy humortalan, blőd valami lesz, amiben Pesci se mindig tudja eldönteni, hogy komolyan vegye a szerepét, vagy inkább a komikum felé vigye el a karaktert. A filmet Micsoda fejetlenség! címen is forgalmazták nálunk.

 

Joe Waters – Csalimadarak (1997)

Adva van két remek színész, ráadásul mindkettő a Halálos fegyverből, erre az egészből lesz egy kínos félreértés. Pesci egy, tőle teljesen eltérő karakterrel próbálkozik a Csalimadarakban, amely két pecás jóbarát kalandját követi nyomon, akik floridai horgásztúrát nyernek, ám úton-útfélen valami keresztbe tesz nekik. Hiába, hogy a partnere ezúttal Danny Glover, a forgatókönyv elég bugyutára sikeredett, és méltatlan mindkét színészhez. Pedig az egyik író az a J.J. Abrams, aki később olyan alkotásokat tett le az asztalra, mint az Alias, a Lost - Eltűntek, vagy a Mission: Impossible 3.


Louie Kritski – A háziúr (1991)

Tipikus alaphelyzet, akár napjainkban is játszódhatna: az elhanyagolt, rossz állapotban lévő lakásokért a főbérlő iszonyú pénzeket szed be, miközben semmin sem hajlandó javítani. A bíróság végül arra ítéli, hogy ő is töltsön el 120 napot az egyik elhanyagolt bérleményben, ahol óriáspatkányokkal és gyilkos hideggel találja szemben magát. Ez a karakter jutott Pescinek A háziúrban, ami elsősorban szintén a forgatókönyvnek és rendezésnek köszönheti, hogy 0%-on áll a Rotten Tomatoes-on.


Jimmy Alto – Jimmy Hollywood (1994)

Jimmy Alto (Joe Pesci) az egyik legzseniálisabb színész, ám erről csak ő tud. A film egyfajta görbetükör akart lenni, melyen megtörik a hollywoodi álom: a munkanélküli színész a végtelenségig várja, hogy felfedezzék. Pesci a kiszőkített hajával, lazán kigombolt, mintás ingével remekül hozza a figurát, ám ennél többre nem nagyon képes a film, még saját vállalását sem teljesíti.


David – Testőr kereszttűzben (1987)

Egy volt CIA-ügynök testőrnek áll egy gazdag családnál, és összebarátkozik a lányukkal. Amikor a lányt elrabolják, elindul, hogy megmentse, és bosszút álljon az elrablóin. Ehhez azonban szüksége van egykori társára is, aki illegális fegyverekkel látja el. Ez a figura Joe Pesci, aki ezúttal kissé könnyedebbre vette a figurát, mint azt a film hangulata megkívánta volna. A. J. Quinnell regényéből később készült egy valamivel sikeresebb adaptáció is, A tűzben edzett férfi címmel.


Mayakofsky – Heuréka (1983)

Sok-sok szenvedés után egy aranyásó, Jack McCann (Gene Hackman) végre akkora vagyonra tesz szert, hogy pár évvel később már a saját karibi szigetén hesszel, ám hiába jött be neki az élet, a maffia rá akarja tenni kezét a szigetre, ahol kaszinót akarnak építeni. Naná, hogy a maffiavezért alakítja Pesci, aki érdekes módon ebben az esetben túlságosan is visszafogott játékával tűnik ki a filmből, ami tele van brutális erőszakkal, nyílt szexualitással és ostoba párbeszédekkel. A kritikusok szerint a Heurékát végül a saját szokatlansága temeti maga alá.

(via Screen Rant, Looper)