A 6 legkellemetlenebb pillanat a mozivásznon

Amikor nekünk fáj, amit a vásznon látunk.

A (jó) film képes a nézőt bármilyen érzelmi állapotba eljuttatni, legyen az nevetés, sírás, felháborodás vagy feszengés. Mindegy, hogy korhatáros vígjátékról, meghitt drámáról, izgalmas thrillerről, irodalmi adaptációról vagy furcsa sci-firől van szó, bizonyos filmek képesek arra is, hogy kellemetlenül fájdalmas pillanatokat okozzanak. Erre mutatunk most példákat.


Száraz kivégzés (Halálsoron, 1999)

Frank Darabont második Stephen King-adaptációja legalább annyira megható volt, mint az első, de ha a legmegrázóbb jelenetet keressük, akkor A remény rabjai nem említhető egy lapon a Halálsoronnal.

Michael Clarke Duncan karakterének, John Coffey-nak is szívszorító a sorsa, a Michael Jeter által alakított Eduard Delacroix azonban még nála is rosszabbul végzi, miután nem kap nedves szivacsot, mielőtt a villamosszékben rákapcsolják az áramot.

Percy Wetmore szándékosan egy száraz szivacsot helyez Del fejére, és a vérfagyasztó sikolyokat utána a nézők nagyon sokáig nem tudják még elfelejteni.


Zipzár-zűr (Keresd a nőt!, 1998)

A Farrelly-tesók prosztófilmjében a Ben Stiller által alakított Tednek át kell élnie minden férfi rémálmát, amikor véletlenül ráhúzza a cipzárt a nemi szervére. Még kellemetlenebbé válik a helyzet, amikor a családból többen is megpróbálnak tanácsot és segítséget nyújtani, sőt még egy rendőr is bekukucskál az ablakon.  

Már a puszta gondolat is elég ahhoz, hogy minden (férfi) néző az ágyékához kapva felszisszenjen, de a Farrelly testvérek úgy döntöttek, nem bíznak mindent a képzeletünkre, meg is mutatják a csapdába esett húsdarabot.


Reccs! (Tortúra, 1990)

A Kathy Bates által alakított Annie Wilkes abba a szerencsés helyzetbe kerül, hogy nemcsak, hogy találkozhat kedvenc írójával, de meg is mentheti az életét. A James Caan által alakított Paul Sheldon egy idő után kénytelen rájönni, hogy Annie-nek esze ágában sincs a gyógyulása után elengedni őt, sőt, a nő a Tortúra legikonikusabb pillanatában tesz is róla, hogy ne mehessen el, amikor egy kalapáccsal szétveri a férfi lábát. Ez a momentum egyben a hangdizájn olyan émelyítő mesterkurzusa is, hogy a nézők garantáltan eltakarják a szemüket és a fülüket.


Idegtépés (127 óra, 2010)

Egy megtörtént eseményeket elmesélő dráma egy olyan férfiról, aki kénytelen amputálni a saját karját, hogy elkerülje a biztos halált, eleve nem egy könnyed matinének készül, de Danny Boyle rendező gondoskodott róla, hogy tényleg a saját bőrünkön érezzük azokat a borzalmas pillanatokat.

Aron Ralston története persze összességében felemelő, de ettől még nem kellemesebb látvány, ahogy James Franco mániákusan vagdossa a saját karját, azt követően, hogy eltöri a csontokat, hogy meglazítsa a húst.

Kétségbeesetten fűrészel egy tompa zsebkéssel, és egyszerre érezzük át a karakter arcára kirajzolódó fájdalmat, az elszakított inak, izmok, szövetek és idegvégződések groteszk látványát, és közben egy borzalmas sípoló hangot is hallunk.

A Ludovico technika (Mechanikus narancs)

Stanley Kubrick klasszikusában a Malcolm McDowell által alakított közveszélyes Alex DeLarge-ot úgy akarják átnevelni, hogy lekötözik, kipeckelik a szemét, és kegyetlenkedésekről készült felvételeket nézetnek vele. Ez a tortúra nemcsak rá, de a nézőkre is hatással van.

A védtelen szemgolyóhoz veszélyesen közel kerülő fémeszközök látványa akkor is vérfagyasztó, ha nem tudjuk, hogy a színésznek forgatás közben megkarcolták a szaruhártyáját és átmenetileg meg is vakult.


A végső csavar (Oldboy, 2003)

Park Chan-wook klasszikusa a fináléig egy viszonylag egyszerű - bár teljesen egyedi - bosszúthriller, amelybe egy kis romantikát is kevertek. Aztán jön a csavar, ami felér egy gyomorba rúgással.

A sztori szerint Oh Dae-soo az elmúlt 15 évet egy privát cellában töltötte, de fogalma sincs arról, ki és miért zárta be. Odabent egyetlen kapcsolata a külvilággal egy televízió volt, így szerzett tudomást róla, hogy feleségét megölték és a rendőrség őt gyanúsítja. Amikor másfél évtizeddel később mindenféle magyarázat nélkül kiszabadul, megpróbálja kinyomozni, hogy ki és miért tette tönkre az életét. Megismerkedik egy fiatal lánnyal, aki segít a nyomozásban, és egymásba is szeretnek, és le is fekszenek.

És aztán kiderül, hogy a nő valójában a lánya, és az elrablói intézték úgy, hogy találkozzanak…

Via: Far Out