A Keresztapa is más lenne Frank Sinatra maffiakapcsolatai nélkül

Már amennyiben igazak a pletykák.

Hetven éve mutatták be Fred Zinnemann háborús klasszikusát, a Most és mindörökkét, amely nélkül talán egy másik klasszikus, A keresztapa története is másképp alakul.

Sinatra Oscar-díjas lesz

Az 1941-ben, a második világháborúba való belépés előtt játszódó filmben Montgomery Clift, Burt Lancaster és Frank Sinatra Hawaii-on állomásozó katonákat alakítanak. Clift játssza Prewitt közlegényt, a korábban ígéretes karrier előtt álló bokszolót, aki nem hajlandó újra bokszolni, miután véletlenül megvakítja egy katonatársát. Lancaster Warden törzsőrmestert alakítja, aki viszonyt folytat parancsnoka feleségével, Karennel (Deborah Kerr), de folyamatosan szabotálja a saját karrierjét, és ezzel tönkreteszi az esélyét arra, hogy megszökjön a nővel. Frank Sinatra játssza Maggio közlegényt, a szimpatikus szerencsejátékost és léhűtőt, aki a rossz emberrel, a laktanyát vezető Fatsszel (Ernest Borgnine) akasztja össze a bajszát.

A film 8 kategóriában nyerte meg az Oscart, díjazták a filmet, a női mellékszereplőt (Donna Reed), a rendezőt, a forgatókönyvírót, az operatőrt, a hangmérnököt, a vágót, és Frank Sinatrát mint a legjobb férfi mellékszereplőt, aki ennek a szerepnek köszönhette, hogy egy alkalmanként színészkedő énekes helyett komoly drámai színészként kezdték kezelni, és a világ egyik legnagyobb hírességévé válhatott.

És a hollywoodi legenda szerint Sinatra úgy kaphatta meg a szerepet, hogy szívességet kért a maffiától, ami a A Keresztapa hírhedt "lófejes" jelenetét ihlette.

Visszautasíthatatlan ajánlat?

Mielőtt a 20. század egyik leghíresebb énekese lett, Sinatra New Jerseyben nőtt fel, ahol közvetlen családi kapcsolatai voltak a szervezett bűnözéssel. Keresztapja Guarino "Willie" Moretti volt, a Genovese bűncsalád egyik alvezére, aki bűnözői befolyását arra használta, hogy segítsen a fiatal Sinatrának fellépési lehetőségeket szerezni. Állítólag az ő erőszakos módszereinek köszönhető, hogy Sinatra ki tudott szabadulni a híres zenekarvezetővel, Tommy Dorsey-val kötött korai, kedvezőtlen szerződéséből, amikor kezdett egyre jobban befutni.

Az FBI-nak még aktája is volt Sinatráról, aki állítólag azzal hencegett, hogy olyan hírhedt bűnözőket ismert, mint Bugsy Siegel. Így talán érthető, hogy amikor elterjedt a pletyka, mi szerint Frank Sinatra a maffiakapcsolatait használta fel arra, hogy komoly drámai szerepet kapjon egy elismert, díjnyertes, bestseller regény adaptációjában, az emberek hajlandóak voltak elhinni. Elvégre egy olyan énekesről volt szó, akinek korábbi filmjei többnyire zenés-táncos vígjátékok voltak. Még ha akadt is köztük erős darab (az Egy nap New Yorkban vagy a Gene Kellyvel közös Horgonyt fel!, amelyet Oscarra is jelöltek), a hír hallatán sokan kételkedtek abban, hogy hagyományos úton kapta meg a szerepet.

Nincs tehát kizárva, hogy Sinatra a maffiakapcsolatait is felhasználta, de állítólag másféle segítséget is igénybe vett. Akkori felesége, a szupersztár Ava Gardner állítólag úgy segített, hogy meggyőzte Harry Cohn stúdiófőnök feleségét, hogy vegye rá a mogult Sinatra becastingolására.

10 érdekesség Frank Sinatráról

Korának legnépszerűbb előadója volt, több lemezt adott el, mint a Beatles, de színészként is hasonlóan sikeres volt a maga három Oscarjával, és azt rebesgették, hogy a maffiával is remek kapcsolatot ápolt. 25 éve hunyt el.

Még több Sinatra

 

Minden hasonlóság a valósággal a véletlen műve?

Akárhogy is, a pletyka terjedni kezdett, és amikor Mario Puzo megírta A Keresztapa című filmet, volt benne egy Jonny Fontane nevű karakter, aki nagyon szúrta Sinatra szemét - állítólag azt mondta Puzónak, hogy

El kéne törnöm a lábad.

A figura, akit Al Martino énekes alakít, Vito Corleone (Marlon Brando) keresztfia, aki erőszakkal segített neki kiszabadulni egy kedvezőtlen szerződésből egy híres zenekarvezetővel. Ismerős? (Amikor az Al Pacino által alakított Michael Corleone befejezi az anekdota elmesélését, hozzáteszi: "Ez egy igaz történet.")

Fontane énekel Corleone lányának esküvőjén, és elmondja a maffiózónak, hogy karrierje felfrissítéséhez szüksége van egy szerepre egy bestseller regény alapján készülő filmben, és hogy a stúdiófőnök Jack Woltz (John Marley) nem hajlandó szerepet adni neki. Corleone azt mondja, "olyan ajánlatot teszek neki, amit nem utasíthat vissza", de amikor elküldi hozzá az emberét, Tom Hagent (Robert Duvall), Woltz nem hatódik meg. Amikor másnap reggel megtalálja szeretett lova levágott fejét az ágyában, már megérti a helyzet súlyosságát, és Fontane megkapja a szerepet.

Nem tudni, szükség volt-e arra a valóságban is, hogy egy ló elveszítse a fejét azért, hogy Sinatra megkapja a szerepet a Most és mindörökkében. Fred Zinneman rendező mindenesetre tagadta, hogy ilyesmi történt volna, A Keresztapa vonatkozó része szerinte "színtiszta kitaláció" és "költői szabadság" volt Puzo részéről.

Furcsa módon a Jonny Fontane-t alakító Al Martino azt állítja, hogy hasonló taktikát alkalmazott, hogy szerepelhessen A Keresztapában. Amikor Coppola Vic Damone énekesnek adta Fontane szerepét, miután Al Ruddy producer már (állítólag) Martinónak ígérte azt, Martino maffiózó barátai állítólag olyan híreket terjesztettek, amelyek szerint Coppola "nem tudott" arról, hogy Martino már megkapta a szerepet. És ennek hatására Damone visszalépett.

Néha az élet utánozza a művészetet. Néha a művészet utánozza az életet. Akárhogy is, jobb nem szórakozni a maffiával.

Via: Slashfilm