Az 5 legidegesítőbb karácsonyi filmes klisé

Karácsonygyűlölő nő, romantikus Nagy Ő, veszekedő rokonok, őrültekházává váló békés családi fészek, non stop sütés-főzés. Ugye, hogy ezekről szól az összes karácsonyi romantikus vígjáték?

Az ajándékok utáni rohangálás, a fenyőfa beszerzése és a karácsony előtti megfeszített munkanapok miatt az ünnepi szezon közepette sokszor semmi másra nem vágyakozik az ember, csak hogy egy bögre forró csokival a kezében lezuttyanjon a kanapéra (a világméretű koronavírus-járvány előtt: egy vödör popcornnal bemasírozzon egy moziterembe), és kisimítsa az agyát valami romantikus karácsonyi vígjátékkal. Évek óta nincs karácsony Reszkessetek, betörők! és Igazából szerelem nélkül, de azt még az efféle filmek legmegveszekedettebb rajongói is kénytelenek elismerni, hogy a karácsonyi blockbusterek igazából mind ugyanazon dramturgiai panelek mentén épülnek fel. A Looper témába vágó cikke alapján mi is összeszedtünk néhány ilyen vissza-visszatérő klisét.

1. Karácsony az idegesítő rokonsággal

Gyerekkorunkban a karácsony még az jelentette, hogy egy finom ebéd vagy vacsora után december 24-én, szenteste kicsomagoltuk az ajándékokat a feldíszített fa alatt, és akár éjfélig is lehetett játszani a frissen kapott pónikkal, legókkal és G.I. Joe-kkal (már aki annyira fiatal, hogy G.I. Joe-t kaphatott karácsonyra - a szerk). Másnap pedig ugyanez volt a program a nagyszülőknél és az unokatestvéreknél (ha nagy a család, akkor még 26-án is). Aztán amikor felnő az ember, és önálló élete lesz, a rokonokkal karácsonyozás már nem biztos, hogy kellemes dolog, hiszen a gyermekkor csillogása tovatűnt, és helyébe leptek a felnőttkor nehézségei. A sok veszekedés, a kínos kérdések és a rokonok megjegyzései sokszor olyan traumatikus ünnepi élményeket okozhatnak, hogy az ember inkább egy életre elkerül minden karácsonyi családi összejövetelt.

Nem véletlen hát, hogy sok romantikus karácsonyi vígjátéknak pont a zsémbes rokonság a kiindulási alapja. A Reszkessetek, betörők!-ben az idegesítő szülők, nagynénik, nagybácsik és unokatestvérek egész armadája vonul fel, és Kevin anyukáján kívül mindenki más megbolondul az ünnepekre, teljesen odavész a karácsonyi áhítat. Vince Vaughn és Reese Witherspoon 2008-as vígjátéka, a Négy karácsony pedig nem is egy, hanem egyenesen négy(!) ünnepi rokonlátogatás köré építi fel a történetet, amelyek során kínosabbnál kínosabb családi összejövetelek követik egymást. A családi karácsony tehát sokaknak stresszes esemény, de ha nem velünk történnek meg a kellemetlen ünnepi pillanatok, ezeken a filmeken lehet a legjobbakat kacarászni.

Fotó. InterCom

 

2. Petárdaként robbannak a régóta dúló személyes sérelmek

Ahogy azt már fentebb is körbejártuk, a karácsonyi filmekben nemcsak az ajándékok kicsomagolásából és a sült pulyka belapátolásából áll a menü. Rengeteg filmben régi családi drámák is felszínre kerülnek ilyenkor, hiszen megannyi rokon van egy fedél alatt. A 2020-as Karácsonyi meglepiben például a főszereplő testvárpár Harper (Mackenzie Davis) és húga, Sloane (Alison Brie) állandóan egymás torkának esnek, a köztük dúló, gyerekkoruk óta meglévő versengés miatt. Amikor az ilyen karakterek találkoznak a szokásos éves karácsonyi összejöveteleiken, elkerülhetetlen, hogy a közös étkezések, kirándulások és korcsolyázások felszínre hozzák az addig szőnyeg alá söpört konfliktusokat. De jó példa erre a sztárparádét felvonultató Igazából szerelem is, amelyben az Alan Rickman és Emma Thompson által alakított házaspár házassági problémái kerülnek elő, amikor Rickman karaktere viszonyba kezd valaki mással. Az embereket pedig szórakoztatja, ha kiderül, hogy az év legcsodálatosabb időszaka is lehet nehéz, és nem ők ennek a szenvedő alanyai.

Forrás: InterCom

 

3. Az a rengeteg sütés-főzés...

Sütés-főzés nélkül nem is lenne igazi ünnep a karácsony! Az emberek az év utolsó hónapjában töménytelen mennyiségű süteményt, brownie-t, bejglit és egyéb nyalánkságot készítenek, így teljesen természetes, hogy a karácsonyi romantikus vígjátékok is rendszeresen beemelik a konyhában molyolást a történeteikbe. A Hallmark tipikusan az a cég, amely rendszeresen felhasználja a sütés-főzést a karácsonyi romkomjaiban. A 2014-es Mézédes karácsony története egy fiktív amerikai mézeskalácsverseny körül forog, de ez csak egy példa a sok közül arra, hogy a Hallmark producerei mennyire a hasukkal gondolkodnak, ha az ünnepi szezon filmjeiről és a nézők képernyő ültetéséről van szó.

 

4. Mindig csak a munka, a munka és a munka

A karácsonyi romantikus vígjátékok állandóan visszatérő főszereplője a nő, akit a történet elején csak egyetlen dolog érdekel: a karrierje. Ez az archetipikus karakter imádja a munkáját, így nincs ideje az életében sem a szerelemre, sem a karácsonyozásra. Vagyis: ez a Karácsonyi énekből ismerős Ebenezer Scrooge-hozzáállás tökéletes kiindulópont ahhoz, hogy a karakter fejlődhessen, aminek elkerülhetetlen eredménye, hogy végül helyet talál az életében a karrier mellett a romantika is. Tipikusan ilyen hősnő Emilia Clarke a 2019-es Múlt karácsonyban, ahol egy boltost alakít, vagy ott van A karácsonyi lovag főszereplője, Vanessa Hudgens, akit középiskolai tanárként jobban érdekel a dolgozatíratás, mint a középkori lovag, aki varázslatos módon a jelenbe kerül. Ezek a karakterek ráadásul többnyire nemcsak a romantikához viszonyulnak ellenségesen, hanem magához karácsonyi ünnepekhez is, és mindenhez, ami ehhez kapcsolódik. Persze minden jó, ha a vége jó!

Forrás: UIP-Duna Film

 

5. A már-már túl romantikus férfi főszereplő

A karácsonyi filmekben a karácsonygyűlölő nő szinte mindig találkozik a Nagy Ővel. Ezeknek a férfi karaktereknek jellemzően nincs akkora bicepsze, mint Schwarzeneggernek, inkább azok a fajta vonzó fickók, akikkel akár a Starbucksban is össze lehet futni a sorban állva, vagy rájuk lehet esni a hirtelen megálló mozgólépcsőn. A legtöbb ilyen karakter általában odavan a karácsonyi ünnepekért, ami kiváló kontrasztként szolgálhat a fentebb már ismertetett, fásult női főszereplővel szemben. Sokan közülük ráadásul egyedülálló apák is, ami újabb kiváló terep a forgatókönyvíróknak a kacagtatóbbnál kacagtatóbb jelenetek kitalálásához. Aki viszont nem elvált vagy özvegy apa, az mindig megrögzött agglegény és nőcsábász bonviván – de persze a film végére megkomolyodik, és lehorgonyoz a szíve választottja mellett. Eme archetípus legkiválóbb példája Jude Law a 2006-os Holiday-ben.

Fotó: UIP-Duna Film