Az 5 legzseniálisabb cliffhanger, mióta mozgókép létezik

A függőben hagyott lezárás új dimenziókat nyit a sztorinak.

Még a legjobb filmet is tönkre lehet tenni egy vacak lezárással. Vannak, akik ezt úgy kerülik el, hogy nem is zárják le a történetet, csak egy ponton elvágják, ám ezt is jól kell csinálni, hogy hatásos legyen. Következzen az 5 legemlékezetesebb nyitott vég, vagyis cliffhanger, ami még mindig megmozgatja a fantáziánkat.

 

Madarak (1963)

Alfred Hitchcock klasszikusa cseppet se megnyugtatóan ér véget, hiszen nem megoldódik a probléma, csak elmúlik magától. Ráadásul számtalan megválaszolatlan kérdés is marad a végére, például, hogy a madarak miért kezdenek el emberekre támadni, és hogy végül miért hagyják abba ezt a felettébb furcsa viselkedést. Hitchcock az ismeretlen frusztráló birodalmában hagyja a nézőt, kiszolgáltatva az élet rejtelmeinek. A film közben kialakult szorongásunk nem hogy csillapodna a végével, de tovább erősödik, és soha, de soha nem kapunk már feloldozást belőle. A záróképsor pedig, a rengeteg nyugodtnak tűnő madárral, kifejezetten baljós: bármikor újra megváltozhat a viselkedésük.

 

A dolog (1982)

John Carpenter jeges, lovecrafti horrorja egy kozmikus lény történetét meséli el, aki egy antarktiszi bázison élő kutatócsoportot készít ki azzal, hogy utánozza az egyes személyek fizikai formáját és pszichológiai tulajdonságait. A Kurt Russell főszereplésével készült film egyszerre hozza elő a néző klausztrofóbiáját és bizalmatlanságát, hiszen sosem lehet tudni, hogy melyik szereplő alakjában jelenik meg épp a szörnyeteg. A szorongató érzés a végére sem múlik el, mivel a két túlélő azon morfondírozik, hogy nem tudhatják egymásról, nem épp az egyikük-e a szörny. A film ezen a ponton véget ér, szóval mi sem tudjuk meg soha.

 

Mielőtt felkel a Nap (1995)

Talán minden idők három legzseniálisabb romantikus filmje Richard Linklater Mielőtt-trilógiája, ami egy szerelmespár történetét meséli el, akik csodás helyszíneken ünneplik a fiatalkor spontaneitását. Mindhárom film önmagában is remekmű, de az első rész, a Mielőtt felkel a Nap nyitott fináléja igazán káprázatos. Miután Jesse (Ethan Hawke) és Celine (Julie Delpy) együtt töltöttek egy remek estét Bécsben, élvezték annak gasztronómiáját, zenéjét, és nem utolsósorban egymás társaságát, úgy válnak el reggel, hogy egyáltalán nem beszélnek arról, hogy valaha újra találkozni fognak. Egy múló pillanat volt ez az esete, vagy egy kapcsolat kezdete? Ezzel engedi útjára nézőjét az első film.

 

Kill Bill (2003)

Bár Quentin Tarantino eredetileg nem akarta kettébontani a Menyasszony bosszúhadjáratát, az Uma Thurman főszereplésével készült brutális film végül két részben került a mozikba, ami azért is jó, mert így felkerülhetett a listánkra, hiszen az első rész minden idők egyik legjobb cliffhangerével végződik. A nézők minden bizonnyal eléggé összezavarodtak, mikor a címszereplő, Bill alig jelent meg az első részben, de semmi kétség nem volt afelől, hogy a folytatásban feltűnik. Márpedig utolsó jelenetsor epikus folytatás ígér: a Menyasszony épp a halállistát állítja össze, miközben kiderül, hogy a halottnak hitt gyermeke életben van. Mindeközben a The Lonely Shepherd szól, szóval eléggé hátborzongató lett ez a nyitott lezárás.

 

Eredet (2010)

Christopher Nolan sci-fi thrillerének középpontjában egy tolvaj banda áll, akik úgy lopnak el vállalti titkokat, hogy beférkőznek mások álmaiba. Lehet vitatkozni arról, hogy az Eredet mennyire blöff, de az kétségtelen, hogy a 21. század egyik leglátványosabb filmje, ami zavarba ejtő sztorijával kivívja a néző figyelmét. De számunkra most a film vége a lényeg, ahol Leonardo DiCaprio karaktere mindent megkap, és hazatér a gyermekeihez. Mikor elindul feléjük, megpörgeti a pörgettyűt, ami mindig elárulja számára, hogy a való világban van-e éppen, vagy álmodik. Nolan ebben a pillanatban a pörgettyűre közelít, majd nem várja meg, hogy megtudjuk, hol vagyunk épp, és a főhős jól járt-e: nemes egyszerűséggel elvágja a jelentet.

 

(via Far Out)