Egyszerű, mint a bot a Netflix új sci-fije

A kissé esetlen A kézbesítő címre hallgató új koreai sorozat sokszor szenved logikátlanságtól és következetlenségtől, de mivel koreai, megvan az a különleges hangulata, amiért érdemes nézni.

Ha filmeket és sorozatokat nézünk, akkor nagyjából hivatalosnak vehetjük, hogy annak a világnak, amiben élünk, hamarosan vége. Mondjuk a mozgóképen túl is vannak bőven erre utaló jelek, de azt a Föld lakosságának zöme vidáman ignorálja, miközben azon háborognak, hogy a kis hableány kicsit barnább, mint amire emlékeztek. Akárhogy is, a filmesek fantáziája ezerrel pörög azon,

milyen társadalom várható a Nagy Összeomlás után,

kik lesznek annak a vesztesei és kik lesznek a haszonélvezői. A koreaiak is rágyúrtak a témára, és egy egész furcsa és nem túl életszerű jövőképpel álltak elő.

Forrás: Netflix

 

A kézbesítő című vadonatúj Netflix sci-fi 2071-be visz minket. Egy becsapódó üstökös és az extrém légszennyezés a koreai félsziget lakosságának 99 százalékát kipusztította, a tájat homoksivataggá változtatta. A speciálisan kiképzett szállítók azok, akik a létfontosságú termékekkel, főleg az ún légmag segítségével a szennyezett levegőből kivont oxigénnel ellátják a különböző, fontosságuk alapján rangsorolt körzetekben élő túlélőket.

A társadalmi rangsor legalján a menekültek állnak,

és egy Sa-Wol nevű menekült fiúnak (Kang You-seok) minden álma, hogy ő is kézbesítő legyen, és így feljebb juthasson – hiába védi magasrangú katona nővére (az énekesnő Esom). Szerencséje  van, mert a legendás szállító, a 5-8-as (Woo-bin Kim) úgy dönt, hogy szárnyai alá veszi a tehetséges újoncot. A srácnak ugyanakkor pechje is van, mert az oxigént előállító, így monopolhelyzetben lévő óriásvállalat gonosz örökösének (Song Seung-heon) szüksége van a fiú génjeire különös kísérleteihez.

Forrás: Netflix

 

Lehet persze, hogy ez volt az eredeti koreai cím – az angol verzió Black Knight, vagyis a jóval hangzatosabb Fekete lovag -, de A kézbesítő cím leginkább egy munkahelyi komédia képzetét kelti az ember, vagyis a sorozat eleve hátránnyal indul. És igen, napjaink hősei a kézbesítők, ételfutárok és csomagküldő szolgálatok kiszállítói, de ettől még kissé valószínűtlen hősöknek, pláne úgy, hogy a sorozat nem is töri magát, hogy hitelesen mutassa be őket

sokkal fontosabbnak találták a gonosz nagyvállalat machinációit.

Csak egy példa. A kézbesítők kamionokon járnak a fosztogatók által uralt vad vidéken, de a bemutatkozást leszámítva nem is éri őket támadás, a kamionokon pedig a védelmet egy drótháló jelenti a szélvédőn – gondolom ciki lett volna olyan Mad Max-esre venni a gépeket.

Forrás: Netflix

 

Apropó Mad Max, ez volna az egyik nyilvánvaló ihletforrás, de adja magát a Squid Game is – már csak azért is, mert mindkét széria digitális látványvilágáért a VFX Studio Westworld felel -, sőt, befigyel a Death Stranding című videójáték és az Éhezők viadala masszív hatása is. Többek között, mert említhetnénk a szintén koreai Peninsula: Holtak szigetét is a maga posztapokaliptikus világával, és ebből azért sejthető, hogy

a sorozatnak nem az eredetiség az erőssége

– vagy a következesség. Hőseink például maszkot hordanak „szabadtéren”, mivel a levegő mérgező, de ha bármit csinálnak, verekednek vagy fontos dologról beszélnek leveszik, sőt, hogy menőbbek legyenek, eldobják a maszkot, oszt mégsem halnak meg. Ráadásul a nem is olyan titokban a rendszer megbuktatásán dolgozó kamionosok pont a gonosz nagyvállalat – az ilyen családi alapú koreai óriáscégek „beceneve” a csebol -, alkalmazottai, amely az egész társadalmat megfigyeli és manipulálja, de őket valahogy mégsem figyelik.

Forrás: Netflix

 

Persze ha azt az egészet egy látványos meseként nézzük, akkor sokkal kevésbé bosszantóak a logikátlanságok, következetlenségek, merthogy

egy ennyire vázlatosan megfogalmazott történetet csakis meseként lehet értelmezni,

ahol csak rosszak és jók vannak. A főhős 5-8-as nem is húsvér ember, hanem egy nagybetűs hős, aki úgy megy, mint senki más, aki tévedhetetlen és legyőzhetetlen. Talán nem meglepő, hogy a sorozat alapja egy ún. webtoon, vagyis netes képregény, és még az is lehet, hogy tudatos döntés volt a készítők részéről, hogy megtartották az eredeti sztori vázlatosságát.

Forrás: Netflix

 

Megint más kérdés, hogy egy dél-koreai sorozatról van szó, annak sajátos társadalomszemléletével, azon belül is egy rendkívül erős alá- és fölérendeltségi viszonnyal, erőszakkultuszával, jellegzetes karaktereivel és képi világával. És nem véletlen, hogy nemzetközi szinten van közönsége, sőt, rajongótábora, és én is gond nélkül ledaráltam mind a hat epizódot, mert az egésznek mégiscsak van egy utánozhatatlan hangulata, amire mindig vevő vagyok.

Értékelés: 6/10

Forrás: Netflix