Kiállítás

Koromkárpit – Kohán György kapcsolata az olasz és a mexikói monumentalistákkal

Kohán György festőművész
Kohán Képtár
(nincs beállítva)

Helyszín:

Kohán Képtár
5700 Gyula, Béke sugárút 35.

Megnyílik: október 25-én, 17 órakor


Extrém, különleges, nyomatékos, hangsúlyos, újdonságként ható – talán ezekkel a jelzőkkel illethető leginkább a Kohán Képtár – az életmű legújabb merítéséből készülő – megújuló állandó kiállítása. A tárlat egyedi jellemzői adottak: javarészben olyan munkák kerülnek a nagyközönség elé, amelyeket eddig a beavatottakon kívül senki nem láthatott, a monumentalitás pedig – bár a kifejezés inkább a képalkotásra vonatkozik – a kiállított festmények némelyikének méretében is megjelenik: akad köztük a 6,5 négyzetmétert meghaladó méretű is.


A Kossuth-díjas Kohán György 1966-ban bekövetkezett halála óta munkáiból műtörténészek, képzőművészek és kiállítás szervezők nagyszámú tárlatot rendeztek múzeumokban és különféle kiállítóhelyeken. A Kohán-kiállítások történetében azonban ez az a tárlat, amelyhez nyugodt szívvel társítani lehet az igazán egyedi jelzőt. A korábbiakban elsősorban általános esztétikai szempontok figyelembevételével készültek a válogatások, míg az utóbbi években az életművet alapjaiban meghatározó monumentalitás került előtérbe. A szűkített tematika bizonyos szempontból pontosabb, illetve fókuszáltabb képet mutat az œuvre-ről.
A Kohán Képtár új állandó tárlatának kurátora a Gyulán született és élő, de főállásban a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum művészettörténészeként tevékenykedő Gyarmati Gabriella. A szakember célja, hogy méltó helyen, az eddigiektől gyökeresen eltérő módon szerepelhessen a felbecsülhetetlen értéket képviselő Kohán-hagyaték.


– Továbbra is a monumentalitás körül forgolódunk, de az új tárlat célja az, hogy munkásságát, Kohán alkotói zsenijét párhuzamba állítsuk olyan művészekkel, akiket valószínűleg ismerhetett – tájékoztatott az új állandó kiállítás rendezői törekvéseiről a kurátor. Gyarmati Gabriella kiemelte, itt nem tényleges, valódi, hanem szellemi, stiláris kapcsolatról van szó.


Kohán pályája a mexikói muralisták vonalával érintkezik, úgymint David Alfaro Siqueiros, José Clemente Orozco és Diego Rivera (Frida Kahlo férje), de úgy tűnik, egy olasz származású festőművész, Mario Sironi is bekerült Kohán látóterébe.
A hasonló törekvések, a közel azonos gondolkodásmód egyértelműen látható, ami igazán különlegessé teszi ezt a válogatást. Még a legodaadóbb Kohán-rajongók is túlnyomó többségében újdonságokra bukkannak majd az október 25-én 17 órakor nyíló tárlatban.


S bár a kiállítás alcímében szereplő monumentalitás elsősorban a képalkotásra vonatkozik, a bemutatásra kerülő válogatásban megjelennek Kohán valóban nagyméretű festményei is: a több mint 6,5 négyzetméteres (328x202 cm-es) Kariatida vagy az Anya című kép a maga 5 négyzetméteres méretével. A szakembereket lenyűgözi, milyen biztonsággal és tökéletességgel dolgozott az alkotó ezekben a méretekben is.


Az új válogatásra egyébként a kiállítótér is megújul: a Kohán Képtár történetében eddig példa nélküli módon a falak új színeket kaptak – az installáció a művészi élmény befogadásában segíti a látogatókat.


A kiállítás készítői a kicsit is kíváncsi, a nóvumokért lelkesedni képes és természetesen a művészetet, a valóban eredeti és izgalmas kulturális élményeket kedvelőknek, a nem sablonos, nem szürke és megszokott formákkal operáló művészeti események iránt nyitott múzeumlátogatóknak ajánlják az összeállítást, amin 55 alkotás, köztük 33, eddig soha nem látott és nem publikált grafika is megtekinthető lesz.

Hozzászólások