Színház

Európa, Európa!

dráma, magyar, 2012., 18 - 99 éves kor között

Értékelés:

1 szavazatból
Szerinted?

"- Nekünk most újra kell teremtenünk az európai embert, újra kell teremtenünk a kis törött darabkákból. A fejet a méhfalhoz erősítjük, satöbbi. Hajat ragasztunk a repedezett, őrült koponyákra.
- Az az érzésem, hogy nem sikerült igazán megragadnod a kor szellemét. Európának semmi más nem kell, mint egy kis rokokó,
meg egy kis dzsessz."

Európa a törökök kiűzetésének pillanatában, a kataklizma után. Romokban hever, és vele együtt minden, ami addig érték volt, lehetett. A hiányvezérelt társadalom kétségbeesett kísérletet tesz a kötődések, a szeretet, a család, a haza, az áldozat, a művészet, Isten újradefiniálására.

A(z) Stúdió "K" Színház előadása

Bemutató időpontja:

2012. október 26., Stúdió "K" Színház

Stáblista:

Szereplők

Lipót (osztrák császár)
Császárnő
Starhemberg (a Császár hadvezére)
Katrin (egy sebesült polgár)
Susanna (Katrin nővére)
Orphuls (pap)
Festő (az Udvarnál)
Első anya (Orphuls anyja, Második anya, Starhemberg anyja, Bába)

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2012 nov. 18. - 11:33:35 10/10
FeHér Elephánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu
EURÓPA, EURÓPA Koltai M.Gábor Stúdió K

Láttunk már Howard Baker drámát Kaposváron, kicsit abszurdba hajló, de alapban realisztikus darab volt. Ám ez a mostani annyira különleges, megfoghatatlan, - bizony, jó ideig csak értetetlenül figyeltük a színészek érzékletes játékát, de se a történések, se a szerepek nem voltak világosak. Aztán lassan kirajzolódott a stilizált cselekmény, fokról-fokra ejtett ámulatba a nagyszerû elõadás.
A törökök Bécset ostromolják, a Császár és Hadvezére szervezi a védekezést, a lakosság éhezik. Egy szelet kenyérért bármit meg lehet vásárolni, Orphuls pap enélkül is uralja Susanna polgárlány érzelmeit. Az ellenség által megerõszakolt, megcsonkított, teherbe ejtett Katrin híressé szeretne válni, röpcédulán terjeszti tragédiáját. Szövevényes szerelmi szálak szövõdnek, Nyakó Júlia Császárnõje a délceg hadvezérért rajong, az burkolt formában a papért. Négyes/!/ anyaszerepben örülhetünk Molnár Eriká-nak, különösen emlékezetes, ahogy pap fiát érseki karrierre ösztönzi.
Koltai M.Gábor példátlan bátorsággal nyúl az extrém anyaghoz, erõs szituációkat teremt, tempója és színészvezetése hibátlan. Alaposan elrugaszkodik a naturalitástól, az abszurditások mégis megõrzik valós hitelességüket. Sokat segít a zene és Ondraschek Péter jelmez-együttese, Vereckei Rita játéktérének központi eleme egy dönthetõ orvosi szék.
Rezignált megfigyelõként festi a csataképet, kommentálja az eseményeket Lovas Dániel, nagyívû monológjában élettörténetét mondja el. A celebségre törõ Katrin szülését a teljes udvar szemléli, Spilák Lajos finom gesztusokból építkezõ Császára, a sebesült polgárlány iránt különc módon vonzódó Starhemberg vezér, Menszátor Héresz Attila.
A nyíltszíni szülés drámaiságát Homonnai Katalin félelmetes sikolyai fokozzák, a fantasztikus színésznõ szemünk láttára hal bele az életadó akcióba. A legösszetettebb karaktert, a gyenge jellemû - erõs akaratú papot Nagypál Gábor állítja elénk, színpadi létezésének millió titkos rezdülése van, kiismerhetetlen, vonzóan izgalmas. Közjátékként résztvevõi leszünk egy dramaturg-kritikusi konferenciának, a közönség soraiban tomboló vitában az Õ egyetlen hisztérikus felkiáltása a döntõ: "Üzenet!" A másik kulcsfigura itt, a józanabb nõvért eddig is kiválóan játszó Hay Anna, aki elváltozott hangon, elképesztõ szuggesztióval
rajzolja meg a szakmai butaság karikatúráját.
A Stúdió K produkciója újólag bizonyítja, hogy progresszív szemléletû, merész elõadások igazándiból csak az alternatív szcénában születnek. Koltai M.Gábor adaptációja és rendezése újszerûségében az évad egyik legfontosabb eseménye.