Színház

Hamlet

színmű, magyar, 2014.

Értékelés:

34 szavazatból
Szerinted?

Történik Helsingőrben, a dán királyi udvarban és környékén.

Kicsoda Hamlet? Ami biztos, dán herceg, a nemrég elhunyt király fia. Minden más talány.

Ha igazságtalanság történik velünk, jogosnak érezzük, hogy megtoroljuk - természetesen a törvény adta keretek között. De mi tegyünk, ha nincs a kezünkben törvényes eszköz, mert a bűnös kiléte bizonyíthatatlan, hiszen egyetlen tanúnk egy szellem?

Kicsoda Hamlet? Elmebeteg? Vagy ügyes tettető? Cselekvésképtelen depressziós? Vagy csak gyáva?

Ami biztos, dán herceg, a nemrég elhunyt király fia. Minden más talány.

A(z) Örkény István Színház előadása

Bemutató időpontja:

2014. március 21., Örkény István Színház

Stáblista:

Szereplők

Gertrud királyné
Hamlet (Dánia hercege)
Hamlet apjának szelleme
Polonius (állami főtanácsos)
Laertes (a fia)
Ophelia (a lánya)
Horatio (Hamlet barátja)
Rosencrantz (udvari ember, Hamlet régi iskolatársa)
Guildenstern (udvari ember, Hamlet régi iskolatársa)
A Sírásó Cimborája
Fortinbras (Norvégia hercege, az előző norvég király fia)
Első Színész (a betétdarabban Király)
Második Színész (a betétdarabban Királyné)
Urak, hölgyek, katonák, hajósok, hírnökök, küldöncök, kíséret

Hozzászólások

8/10
surviver 2015 febr. 03. - 12:39:41 8/10
Meghökkentõ, formabontó darab.

A nép stadionban van elhelyezve, ötletes megoldással.
Polgár Csaba változatos érzelmeket megjelenítõ Hamletje remek.
offtopic
olahmiki1959 2015 jan. 16. - 17:45:39
Kormánypárti színház nem kell, de színházpárti kormány nagyon is kell(ene)!...:)))
8/10
Edmond Dantes 2015 jan. 16. - 16:36:25 8/10
bocs, jav. elõzõben:

...semmilyen! kormány pártján álló s z í n h á z nem kell.
8/10
Edmond Dantes 2015 jan. 16. - 10:52:47 8/10
részben OFF
Úgy látom, kb 1/2-2/3-ig egyetértünk és ez nem kevés :) Tükör kell, tükör van, csak nem "agresszív" ez a tükör, inkább azt mondanám: erõs, kritikus tükör. Ebben a Hamletben is. Amilyennek egy tükörnek lennie kell. Homályos, maszatos, "rosszul foncsorozott" tükör=rossz tükör. "Kormánypárti" színháznak sztem NEM "kormányellenes" színház az ellenpárja, hanem -ha egy szóval kell kifejeznem- a kritikus színház. Kritikus színházból (szerencsére!) tényleg sok van Bp.-en is, másutt is, sõt: minden színház valahol "kritikus". Az a dolga, bármilyen pol. környezetben mûködik is.
Amiben továbbra is opponálok: kormánypárti színház sztem nem kell, semmilyen! kormány pártján álló kormány nem kell. És fõleg kormánypárti színházvezetõ nem kell.
8/10
Edmond Dantes 2015 jan. 12. - 14:47:47 8/10
Olcsó, bár jogos "fogás" volna részemrõl az alábbi megállapítást tenni:
Beteg agyú szerintem az, aki a Hamlet nyitó jelenetét is stadion építés elleni propagandának tudja látni.
De NEM teszem. Bevallom, nekem pl eszembe se jutott. Silány a fantáziám.
Azt viszont továbbra is fenntartom (mint mindig) h "kormánypárti" színház nincs, nem is volt sohasem v legalábbis max tiszavirág életû "alkotásokat" termel/t ki-tûr/t meg. Molière v Beaumarchais, G.B.Shaw v Harold Pinter (h 20.sz.-i Nobel-díjas klasszikusokat is említsek) és a többiek, mûveikben a fennálló társadalmi rend, benne különösen a honi állapotok elé tükröt tartva kritizáltak, kipellengérezve azok visszásságait. A mai színház pediglen a klasszikusokat is! azzal tudja élõvé, aktuálissá, sõt: élvezetessé tenni, ha azokat (akár itthon, akár bárhol a világon...ahol engedik!) a mára és netán az adott országra, társadalmi viszonyaira, a konkrét, létezõ problémákra hangolva állítják színpadra...az adott színház, a dramaturg, a fordító, a rendezõ, az elõadók esetenként szubjektív nézeteit megjelenítve. Igen, a színház szubjektív (is lehet) mint a mûvészet általában.
Objektivitást a matematikában keressünk...és a hírmûsoroktól várjunk el.
10/10
azem 2015 jan. 08. - 01:17:58 10/10
Intelligensebb rendezõnek érzem Bagossyt annál, minthogy szimplán beszólogasson a regnáló pártnak. A nyitó színpadképet (a provokatív stadiont) univerzálisan használja: egyszerre stadion (mint közösségi helyszín, ahol megtalálható a társadalom minden rétege), színház, aréna.

Für Anikó Gertrud-ja kissé háttérbe szorul (ettõl nem lesz hiteltelen), de Znamenák és Csuja brillíroznak a hálásabb mellékszerepekben, Rosencrantz és Guildenstern is hangsúlyos, de lehet, hogy ez nem is rendezõi megoldás, hanem egyszerûen kiváló színészek alakítják õket. Gálffi László és Polgár Judit szintén értékesítik a ziccert.

Polgár Csaba rendkívül komplex alakítást nyújt: dühös, szánalmas, gyermek, férfi, bosszúálló, áldozat és Hamlet minden egyes vonásában hiteles és átütõ.
8/10
kiskavics11 2014 dec. 18. - 16:48:09 8/10
Remek volt. Több osztálynyi gimnazista mellett minden generáció élvezte, figyelte végig az egyáltalán nem rövid darabot. Aktuálpolitikai átérzések? Hát nem tudom. Beteg kor beteg elméje az, aki ebbõl a formabontó rendezésbõl is ezt szûri ki. Árokásó színház? Nem is folytatom... Ez a Hamlet egyszerûen jó.
8/10
Edmond Dantes 2014 dec. 12. - 11:36:40 8/10 Előzmény Edmond Dantes
Most már ON = megnéztem. Nagyon jó elõadás. A fordítás (ami talán nem vadonatúj) nagyon jót tesz az érthetõségnek, bár éppen a Lenni vagy nem lenni... monológ nehéz szellemi tartalmát még ez a "közérthetõ" átültetés is talányosnak hagyja. Sok lehetett a húzás, Horatio szinte néma szereplõ, Gertrúd és talán Ophélia is nagyobb szerepek. Claudius és Polonius alakja Znamenák és Csuja jóvoltából tud fajsúlyos lenni-maradni és Gálffi is észre tudja vétetni magát hármas szerepében, fõleg persze Sírásóként. A húzások jóvoltából az elõadás még inkább válik Hamlet egyszemélyes drámájává illetve Polgár Csaba csaknem egyszemélyes jutalomjátékává, melynek nagyrészt meg is felel. A sokmozgásos, kórusos, sok-jelmezes/sok-kellékes, sok csinnadrattás játékban éppen a tragikus, mindenki-meghalós finálé a legstatikusabb, szinte csak jelzésszerûen, "elmondva" észleljük a történéseket. Bagossy ismét emlékezeteset alkotott, bár újabb munkái közül nekem pl A végítélet napja vagy a János király még jobban tetszett. Annyi bizonyos h Shakespeare-t, ahogy más kötelezõ-olvasmány-klasszikusokat élvezetesen, élvezhetõen elõadni szinte c s a k így lehet, "korabeli" (mi is az?) jelmezek, díszletek között, változtatás nélküli klasszikus-veretes fordításokkal, sablonos rendezõi beállításokkal tán tisztes, ám élvezhetetlen, követhetetlen produkciók állnának elõ. A sok fiatal nézõ figyelme még így is, a "trendi", mára hangszerelt elõadás vége felé lankadni látszott-hallatszott: Znamenák remek monológját szinte szétköhögték. És ha egy elõadás mára hangszerelt, nem nélkülözheti a mának szóló, uram bocsá' napi ilyen-olyan áthallásokat sem, ahogy nem nélkülözte azokat a maga korában, megírása idején (meg azóta) s e m. Mindez itt is megvan, átjön, mértékkel, ízléssel. És hát, mint írni szoktam, "kormánypárti" színház valójában nincs, nem is volt. És különben is: ha a "kormány" C l a u d i u s kezében van, akkor tessék mondani, miért is lennénk-legyünk "kormánypártiak"?
Bence bácsi 2014 nov. 13. - 23:35:01
Részben off, részben on, de hosszú lesz. :)
Én ezt az elõadást nem láttam, aktuálpolitizáló darabokat nem szeretek megnézni, mivel - bár ez a Hamlet a hírek szerint nem ilyen, és amúgy is tisztelet a kivételnek - tapasztalataim szerint gyakran csap át Sas József (na jó, Bagi-Nacsa, Fábry, tetszés szerint behelyettesíthetõ) "színvonalú" politikai kabaréba egy elõadás, ami számomra erõltetett, nem az én világom.
Vannak olyanok, akik szeretnek drámai darabokat, katarzist átélni, mûvészszínházakba (is) járni - magamat is ide sorolom. Úgy tapasztaltam - az utóbbi pár évben különösen , hogy sokan azért is mennek "törzshelyeikre", hogy a maguk politikai véleményét visszahallják. Ez engem így, ebben a formában nem köt le (Vidnyánszky Johannájában az EU-politikus neveket a kártyákon ugyanennyire szerencsétlennek tartottam).
Egészen másnak tartom, amikor egy-egy fontos társadalmi problémára világít rá egy elõadás (pl elvándorlás, hajléktalanság, cigánykérdés), ami valahol az én felfogásom szerint egy jól mûködõ, gondolkodtató mûhelynek feladata is, és megint más, amikor egészen erõltetett utalások, üres poénok vannak fácánvadászatról (komolyan gondolkodnom kellett, hol is olvastam errõl, pedig napi szinten követem a híreket), Kertész Imrérõl, Vidnyánszky Attiláról, persze a miniszterelnökrõl, vagy Cohn-Benditrõl. Én nem azért megyek színházba, hogy ilyeneket nézzek, persze elfogadom, hogy sokakat ez érdekel - legalábbis a fõvárosban, mert vidéken szerintem kisebb igény lenne erre.
Azért jó, hogy sok színház van Bp-n, és a sok színházban is jó esetben sokféle elõadás, mert mindenki megtalálhatja az õt érdeklõt (vidéken nehezebb a helyzet).
Éppen ezért viszont a verseny is nagyobb. Nyilván vidéken, aki színházba jár, el fog járni a város (jellemzõen egyetlen) kõszínházába, mivel nem nagyon van alternatíva.
Budapesten nem ilyen egyszerû azért a történet, mivel a Víg, de az ún mûvészszínházak közül a Katona, a Radnóti, de már az Örkény is évtizedes távlatban mûködik, megtalálva a saját közönségét.
A Nemzetiben állandóan váltások voltak, ezért igazán nem tudott kifutni semmi. Ráadásul a legutóbbi váltáskor a repertoár teljes lenullázása következett be (azt a vitát ne itt nyissuk meg, hogy ebben kinek mekkora a felelõssége, de szerintem ez sem fekete-fehér). A társulat jelentõs része elszerzõdött, sok új színész jött, a korábbi közönség jelentõs része meg politikai kérdést csinál abból, hogy hova jár színházba (nyilván az új, egyelõre csekélyebb számú közönség egy része is így járt el, amíg meg nem látták VA sok esetben látomásszerû, kimondottan nehezen befogadható, alternatív színházát).
No, ezek után közülük is sokan visszarettentek, és ha járnak valahová, inkább könnyedebb darabokat néznek szerintem.
Mindenesetre szerintem az a kulcs, hogy idõt kell adni arra, hogy valami kibontakozzon.
A fórumtémának helyet biztosító Örkényben 10 éve dolgozhat Mácsai Pál, a Radnótiban régóta Bálint András igazgat, a Katonában a kezdetektõl Zsámbéki, majd belülrõl találta meg az utánpótlást Máté Gábor személyében, ahogy ez a Víg esetében is harmonikusan történt a Marton-Eszenyi váltáskor.
A jó munka eredményt hoz, csak idõ kell hozzá.
8/10
Edmond Dantes 2014 nov. 13. - 15:25:43 8/10 Előzmény Bence bácsi
OFF (de pár hét múlva már ON, mert megyek Hamletezni)
Bocs h a csapos közbeszól, delano a jelek szt "kiszállt", de amit írt, az SAJNOS igaznak tûnik. Persze már az is "sajnos" h ilyen élesen elkülönülve vannak nálunk ilyen meg olyan oldali rendezõk stb, de - Bp-nél maradva - a Nemzeti SZOMORÚ példája* (vesszõfutása, sorozatos buktái) delanot látszanak igazolni...és ami szintén feltûnõ: a külföldrõl tavaly óta a Nemzetibe hívott vendégrendezõk produkciói is rendre megbuknak. Még a "nemzeti érzelmû" nézõk sem tudnak ezen segíteni...és...khm... még mint vatta sem, ha jól tudom..
*Újszínházról pedig végképp hadd ne...
Bence bácsi 2014 okt. 22. - 00:31:15 Előzmény delano
Ezt komolyan gondolod?
Mert viccnek durva lenne. :)
delano 2014 máj. 16. - 11:16:14 Előzmény kaanm
Valószínûleg azért, mert a jobboldalon nincs egyetlen rendezõ sem, aki képes lett volna egy ilyen darabot összehozni. Ott sajnos csak Kerényi Imre féle kaliberek vannak. Meg hát az is hozzájárul, hogy jobboldal szavazóbázisa, és a színházbajárók között gyakorlatilag nincs átfedés.
5/10
kaanm 2014 máj. 05. - 15:31:05 5/10
Az Örkény (és a Katona) legújabbkori hagyományainak megfelelõen a jelenlegi hatalom gyalázása a darab egyik fõ célkitûzése. 1.jelenet: a rossz király a futballelátón prímitív, agyatlan, bunkó, közönséges, birka stb, stb. hívei körében ünnepel. Ugye, nem kell elmagyarázni .......? Ez a gondolatmenet végigvonul a darabon, vagyis, hogy miképpen képes valaki ezt a hitvány (kerekfejû) uralkodót elfogadni a korábbi kiváló, kultúrált, intelligens stb., stb királlyal szemben. Hát, ízlés dolga. Nekem a régi nem kell. Vajon 202 és 2010 között miért nem születtek ilyen mélyen átpolitizált, az aktuális helyzetre "érzékenyen" reagáló darabok ? Gyurcsány és bajnai milyen remek emberek is voltak....És Hagyó és Veress János és Lamperth Mónika...
Ja, az elõadás tulajdonképpen élvezhetõ, az aktuálpolitikai szájbarágástól eltekintve. Viszont Nádasdy fordítása nem vetekszik Arany Jánoséval.
1/10
Lili Marleen 2014 ápr. 04. - 00:12:06 1/10
nézhetetlen :(
10/10
FElepHánt 2014 márc. 25. - 12:22:19 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

HAMLET Bagossy László Örkény istván Színház

Felmegy a függöny, megdermedünk: irdatlan tömeg néz velünk szembe, piros-fehér dán bikolórban, Ignjatovic Krisztina százféle alakba öltözteti õket, teljes társadalmi keresztmetszetünk ott gunnyaszt a fehér tribün vörös ülõkéin. Claudius népe, Népünk, azok, akik a Kedves Vezér minden szavát /vas/-tapsolják. A jelmezarzenál tervezõi remeklés, hasonlóan Bagossy László telitalálatához, hogy ez az ezerarcú, csak együtt amorf sokaság kommentálva, énekelve végig a színpadon követi az eseményeket.
Polgár Csaba, egyetlen szürkeként, értetlenkedve figyeli a rapid esküvõt, felelõtlen nagykamasz, sírva kapaszkodik szellematyjába, órák alatt kell bosszúállóvá aktivizálódnia. Az eskü pillanatában, Kákonyi Árpád eddig zúgva kitartott monolit-hangzatait himnikus kórus-kitörés szakítja meg, egyetlen sforzato-sóhajjal torokszorító atmoszférát teremtve.
Nádasdy Ádám fordítása életközelbe hozza a drámát, nem hiányoljuk a szállóigéket, jobban átéljük Hamlet vívódásait. Emelkedettség helyett mindennapi szorongásaink, pátosz helyett a kényszeres szorongás. Znamenák István királya éppen a kisszerû átlag megtestesülése, fantasztikus kontraszt, mikor a meggyilkolt hõsi arcéle szembesül az õ törpeségével. A nemes erényt Novkov Máté hipsztersapkás Horatiója képviseli, de az átütõ orgánumú Laertes, Patkós Márton is méltó ellenfele a dán királyfinak.Minden jelenet tartogat ízes meglepetéseket, Csuja Imre nagyvonalú alakítással hozza a kedves bunkóság prototípusát, egykedvûen csörgeti cukorkás zacskóját az egérfogó-képben, de még a mobiljába is beleszól: "színházban vagyok". Vajda Milán és Ficza István a szokottnál nagyobb súlyt ad Rosenkrantz és Guildenseternnek, Pogány Judit mesterien szekundál színészként, sírásóként egyaránt.
A veszettül üvöltõ szurkolók, bámészkodó járókelõk és a színésztrupp tagjai között a színiegyetem harmadévesei jeleskednek, Varga Lili vörös parókában, majd anélkül szuggesztív, Osrick "szófukar" monológját Szabó Sebestyén érzékletesen deklamálja. Csodálatos teljestmény Gálffi László három jelenése, nagyformátumú királyi Szellem, a régi nagyokat idézõ, veretes textusú Színészkirály és végül a káromkodásból katedrálist építõ Elsõ Sírásó. Az õ szájából mennyei manna a trágár beszéd, sokat megélt bölcsességét kesernyés humor édesíti.
Hamlet szoknyát ölt, bohócmaszkba rejtõzik, vijjogva táncol az udvar elõtt, - lehet, hogy tényleg õrült?!? Polgár Csaba késélen egyensúlyozva, merész lendülettel vállalja a kockázatot, a szerep összes ismert árnyalatát újabb színekkel gazdagítja. Nagyon hõs, nagyon ember, nagyon fiatal és nagyon mai.
Bagossy László rendezése minden ízében eredeti, védhetetlenül hatásos, arányosan szerkesztett, nagyvonalú alkotás. Élesek a szituációk, pontosak a karakterek, a tömegek játékba hozása váratlan dimenziókat teremt. A párbajt hófehér eleganciájában kedvtelve figyelõ Dóra Béla Fortinbras-a, Neudold Júlia norvégül szinkrontolmácsol, a betelepülõ norvégek mobiljaikkal fotózzák a vérfürdõt. Félelmetes kép, a hódítók és hódolók statikus haláltánca.
Nem kenyerünk a jóslás, de ez bizonyára az Évad Elõadása.