Henry és June

Bakancslistához adom
Henry & June
18 éven aluliak számára nem ajánlott amerikai filmdráma, 131 perc, 1990

Értékelés:

35 szavazatból
Szerinted?

1931 bohém Párizsában járunk. Henry Miller, a híres író és felesége, a titokzatos és kísértetiesen érzéki June éli a művészek excentrikus, öntörvényű napjait. Amikor a fiatal Anais Nin egy szép tavaszi napon találkozik az extravagáns kettőssel, hamarosan a bűvkörükbe kerül. A kezdő írónő, elindulva az önmegismerés hosszú útján, őszintén lejegyzi naplójába minden élményét és tapasztalatát. Az új igazságok keresése mélyen erotikus, szenvedélyes és felszabadító utazást eredményez énjük legmélyére, olykor tantaloszi kínokon keresztül, veszélybe sodorva hármójuk és a körülöttük bolygóként keringő emberek kapcsolatát...

Philip Kaufman mélyen ihletett alkotása ragyogóan idézi fel a háború előtti évek egoista hangulatát s a XX. század három kiemelkedő egyéniségét, akiknek életét a szexuális emancipáció és az ezzel kapcsolatos élmények irodalommá formálása tölti ki. A film gyönyörű képsorai felejthetetlen kalandra hívnak a korlátok nélküli emberi kapcsolatok és szenvedélyek még fel nem térképezett terepén.

Stáblista:

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
amaro mela 2015 okt. 28. - 17:10:18 Előzmény marie1
A mûvészek szabadosabbak. Ugye azt akartad írni? A szabatosnak egész más a jelentése:pontosan, korrektül fogalmaz. A szabadosság meg ugye inkább nemi kicsapongást jelent.:)
pimre 2011 jan. 10. - 23:37:23
Pardon, helyesen: Adrian Lyne.
pimre 2011 jan. 10. - 23:35:58 Előzmény Seemann
Seemann lényegében egyetértek veled. Nem a mûfajjal van a gond. Ebben Zalman King sokkal jobb. Nem is beszélve a 9 és 1/2 hétrõl Adria Lyne-tól, ami kiemelkedõ volt a témában. Az utolsó tangót már meg sem merem említeni Bertoluccitól. Ez legfeljebb gyenge utánzata azoknak.

A film nagyrészt modoros, a szexjelenetek öncélúak, a beszélgetések közhelyek. Végtelenül untam.
marie1 2011 jan. 06. - 21:31:20 Előzmény Seemann
Van igazságod, de ne ítélkezz mások felett. Mindenkinek más az élete, máshonnan jött, másfélék a tapasztalásai,másra van szüksége, másmilyen a habitusa. A mûvészek kissé szabatosabbak...ennyi. Aki nagyon erkölcs-csõsz, az mindig gyanús...
Seemann 2011 jan. 04. - 22:11:21 Előzmény szamarhegy
"Ezen minden fiatal átesik, mindenki a maga szintjén. Másrészt ha kamasz fiam lenne, megmutatnám neki, hogy a nõi lélekkel, a nõ szenvedélyével, összetett világával megismerkedjen és (szintjén a maga szintjén) beépítse ezt kapcsolataiba."

Tehát, szerinted, minden fiatal átesik azon, hogy a férjét, feleségét otthagyja, vagy mondjuk azt, az éppen aktuális partnerét, és összeáll másvalakivel, aki több izgalmat ígér, és össze-vissza b.sznak ahol csak lehet, leszbi, vagy homibárokba kezdenek járkálni, és mindenféle erkölcsi tartást kidobnak az ablakon?

Aki egy partnerrel- akit szeret -monogámiában éli át a szexualitást, a másik- lelkének testének felfedezését és önmaga jobb megismerését, az az ember tehát még semmit sem tapasztalt, még gyerekcipõben jár, és retrográd konzervatív hülye? Aki ebbõl a filmbõl lesi el a nõi lélek megismerésének fortélyait, annak szimplán nincs helyén az esze, vagy az erkölcsi szintje egyenlõ a nullával, sõt mínuszban van. Aki másokat is erre ösztönöz, az ráadásul felelõtlen is.
szamarhegy 2011 jan. 03. - 17:35:22
Sajnálom, aki csak a szexet, meg a mûvészek kicsapongó életét látta a filmben. Számomra fõként egy fiatal ember/nõ , Anais tapasztalásáról, ahogy szellemi (bár ez nem volt kibontva), érzelmi és testi élmények érik, ahogy örömmel veti bele magát, a csapdákról, zsákutcákról még keveset tudva. Ezen minden fiatal átesik, mindenki a maga szintjén. Másrészt ha kamasz fiam lenne, megmutatnám neki, hogy a nõi lélekkel, a nõ szenvedélyével, összetett világával megismerkedjen és (szintjén a maga szintjén) beépítse ezt kapcsolataiba.
kowalsky 2011 jan. 03. - 01:31:56 Előzmény agnyieszka
Rák-térítõ..
ahogyan a filmben is ráírja a címét
Bellavita 2011 jan. 03. - 01:09:26
A filmet nézem, de annyira azért nem köt le, hogy közben letegyem a laptopot:-) Nekem kicsit sok a szex benne, azért kicsit sok :-)Na ez a film legalább megérdemelte, hogy ilyen késõn vetítsék :-) Egyelõre nem sok mondanivalót szûrtem le a filmbõl, csak az önzõ erotikus hajlamok kiélésének gátlástalan szabadra engedését...node errõl filmet forgatni??? A Keserû méz legalább a végletes szerelemrõl szólt...még nincs vége, de eddig nekem nem olyan magas a pontszámom...
Seemann 2011 jan. 03. - 01:00:50
Hát, most mit mondjak, elhiszem hogy sokaknak tetszik, mert azt adja, jól felöltöztetve, ami majdnem mindenkit vonz: erotikát, nagyrészt önmagáért való tobzódást, szexet, és még szexet. Ennyi erõvel Bukowskit is olvashatnánk, az legalább õszinte. Ott legalább nem kell a felesleges promiszkuitást 10 Edith Piaf sláger, lúdtollal írt kávéfoltos kéziratok, Nietzschérõl való iszonyúan közhelyes lózungok, dohányfüst meg írógépkattogás közé becsempészni. Igazából ha a filmes élményt nézzük, akkor annyit kijelenthetünk róla, hogy "összeáll", valami egész, vagy legalábbis annak tûnik. Valódi értéke, amirõl szól, az viszont édeskedvés, és sajnos mélységesen hazug. Csak sajnálni tudom, hogy némelyek "ezen nõttek" fel. Persze érzékelem sokaknál ennek a "háború elõtti beat korszaknak" a hatását. Valami mûvészieskedõ expresszív posztmodern katyvasz, váz és tartalom nélkül. Így azonban az egész nem több egy zavaros olajfoltnál. Tulajdonképpen az ilyen szellemiség elérte azt, hogy az erotikára mint valami olcsó, huszadrangú, lassan semmiféle stimuláló hatást kiváltani nem tudó ócska kacatként tekintsünk. Olyan ez, mintha imádnám a kacsát, de pont azért, mert ritkán eszem. Hát köszönjük szépen hogy naponta tonnaszám adagolták nekünk, és már annyira csömörünk van az egésztõl, hogy rá sem tudunk nézni... Nem menti fel a filmet, hogy életrajzi regény.
marie1 2011 jan. 02. - 09:52:52 Előzmény portponthinnye
Én is ezen nõttem fel, a filmen, és regényen.Illetve nem is ezen, hanem ebben nõttem fel, mert egészen benne éltem...és ehhez mérten választottam a saját háromszögeimet.
Egy kicsit félek újra megnézni, az illúzióvesztés miatt...
perry 2011 jan. 02. - 06:47:34 Előzmény agnyieszka
Henry Miller kapocs két nemzedék között elõdei Joyce, Mann, Proust és Eliot ekkora már
akadémikussá merevedett tananyagként "élték életüket".
Miller pedig a naturális írásmód, a természetes irodalom úttörõjeként olyan XX. századi íróknak teremtett példát mint beat irodalom nagyjai Ginsberg, Kerouac, Ferlin-ghetti...
Mára már Ráktérítõje merészségének fénye veszített ragyogásából 1980 nyarán bekövetkezett halálával pedig maga is klasszikussá nemesedett.
A film másik hõse Anaïs Nin pszichológus, táncosnõ és nem utolsó sorban Millerhez fûzõdõ kapcsolata révén alkotta meg naplóját hat vaskos kötetben, adalékot nyújtva
azoknak akik irodalmi csemegeként szívesen mélyednek el a vágyak, erotika, szexualitás
világában.
Viszont nem lehet megkerülni Jun alakját aki akár a végzet asszonya delejes vonzerejével mint Nin és Miller életét át és át szövi. Hármójuk viszonyának és Nin naplójának ismeretében alkotta meg Kaufman a Henry és Junet.
Aki olyan filmekkel tette gazdagabbá a képi kultúrát mint:
A lét elviselhetetlen könnyûsége vagy Sade márki játékai.
A film pontosan az amit vállal, kultúrtörténeti misszió, korfestés, és egy nem mindennapi szerelmi háromszög korrekt ábrázolása.
Igen csak jeles képi világgal, korhû vizuális ábrázolással talán leginkább Brassai
fotó világának mozgóképes megjelenítésével rokon.
Így aztán vasárnapi tv-s elfoglaltságnak sem utolsó.
10/10
agnyieszka 2010 jún. 09. - 01:15:43 10/10
Bár tele van már velem a hozzászólás : Anais Nin regénye /visszaemlékezései ? / " Vénusz deltája" címmel jelent meg .
Az " Anais " nevû parfüm szintén Róla kapta nevét .
10/10
agnyieszka 2010 jún. 09. - 00:13:01 10/10
Bocsika, a tárgytól kissé eltértem, de ezidõben duhajkodott Henry Miller is itt, és végül is a regénye " Baktérítõ" cimmel jelent meg.
10/10
agnyieszka 2010 jún. 09. - 00:10:39 10/10
Ha válszthatnék, hogy hol és mikor éljek, elsõsorban a század /elõzõ / fordulóját és természetesen Párizst választanám.Nem sorolom miért és kik voltak ott, de a méltatlanul elfelejtett Lillian Hellman :Kis rókák ; Végzetes rágalom kisregényeinek sztem legismertebb darabja a Vanessa Redgrave és Jane Fonda fõszereplésével játszott " Júlia " c.film./Egyébként ezek után kezdtem keresgélni , aminek folyományaként rátaláltam a " FEMINA " könyvkiadó " Egy befejezetlen asszony" c.könyvére.Jó. hogy van ez nekem.
10/10
agnyieszka 2010 jún. 08. - 23:44:16 10/10 Előzmény Gyodrogi Bula
Ugyan már, Mi kölkök vagyunk...
Györgyi 2008 máj. 21. - 00:12:28
Nekem nagyon bejött ez a film.Legalább megtudtam hogy a 30-as években mennyire mozgatta meg az embereket az erotika. Hát ezt nem gondoltam volna, talán jobban és alaposabban szakítottak rá idõt, mint manapság. És simán átlépték a tabukat. Mindez valóban meg is történt, nem a képzelet szüleménye.A színészek és a rendezõ, operatõr (és a stáb) is nagyot alakított.
danab1 2008 máj. 19. - 10:51:37
Összességében nekem is tetszett. Elgondolkodtató. A színészeket én is csak dícsérni tudom.
Több író közismert mondatát felismertem benne.
Érdekes hangulatú film.
eugénia22 2008 máj. 19. - 05:28:18
Nagyon jó film. Engem megfogott.
A fõszereplõ színésznõ,jól játszott.
Végülis a színészek jók voltak.
A fényképezés,tényleg megérdemelte az Oscar jelölést...
A történet rendben volt,(ez a filmbeli írónõ története).
Végig lekötött.
Sok volt a szexjelenet benne,de szerintem kellett a történethez.
Talán,még tabu témákat is feszefetett...
Tipikus Képírókban adott film...
Azok álltalában jó filmek,nagy filmek,Osccar díjas,vagy jelölt,és van mondanivalójuk...
Összességében, nagyon jó film ez.
9/10
masenyka 2008 máj. 19. - 02:58:33 9/10
ez a film fantasztikus
Gyodrogi Bula 2008 máj. 18. - 23:18:41
Junior.
Összes hozzászólás