Színház

Jég-doktrínák

előadás, magyar, 2014.

Értékelés:

2 szavazatból
Szerinted?

Variációk a náci retorikára

A szegedi Metanoia Artopédia színház Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára című előadása kifejezetten azzal a szándékkal jött létre, hogy érzékennyé tegye a mai fiatal generációkat a náci gyűlöletbeszéd veszélyeire, illetve megtanítsa felismerni annak elemeit a mai közbeszédben. Az előadás a Holokauszt esztétikai reprezentációjának szokatlanabb módját választja azáltal, hogy az áldozatok perspektívája helyett az elkövetőkre koncentrál, pontosabban az elkövetők nyelvhasználatát és gondolkodásmódját állítja a fókuszba, azt a Victor Klemperer, az irodalomtudós drezdai túlélő és szemtanú által LTI-nek (Lingua Tertii Imperii – a Harmadik Birodalom Nyelve) nevezett nyelvi propagandát, amely képes volt tömegméretekben mételyezni a hétköznapi emberek tudatát is, és gyilkosokká, vagy a gyilkosok kollaboránsaivá tenni őket.

Az előadás szövegkönyve a szélesen értelmezett kordokumentumok sajátos kollázsa: szerepelnek benne idézetek a túlélők emlékirataiból (Dr. Nyiszli Miklós, Victor Klemperer, Ovics Perla) is, de zömmel az elkövetőknek, a népirtás német és magyar felelőseinek (Hitler, Himmler, Eichmann, Endre László, Horthy Miklós, Szabó Dezső, stb.) beszédeire, nyilatkozataira alapoz, illetve a 30-as, 40-es évek náci szövegei mellé, közé helyezi napjaink szélsőjobboldali megnyilvánulásait, a blogok, internetes fórumok névtelen szereplőinek kommentjeit és egyes mai közszereplők nyilatkozatait.

A Jég-doktrinák című előadás speciális nyitott dramaturgiával készült: szociológiai kérdőív teszi lehetővé a közönség véleményének figyelembevételét előadásról előadásra.

„… a Metanoia Artopédia letaglózó előadása Memento Mori a Patyolat Próbaüzem csupasz téglafalain. Perovics Zoltán és Erdély Andrea félelmetesen nagy előadása Vakító Szupernova!!! Minden elképzelhető helyen el kell játszani! Mindenkinek!!!” Fehér Elephánt

„A Jég-doktrínák Perovics Zoltán egyik legjobb előadása.” Ibos Éva

„Soha megrendítőbb színházi pillanatot!

Azon az estén a szerepei mögül királynőként kiragyogó Erdély Andrea könnyei olvasztották meg a fenyegetően összetorlódó jégtáblákat...” Mikola Gyöngyi

Közreműködők: Erdély Perovics Andrea, Krasznahorkai Ágnes, Szabó Vera, Szokol Szilárd, Rácz Attila, Francia Gyula, Tóth Péter Zoltán, Tóth Hajna

 

A(z) Metanoia Artopedia előadása

Bemutató időpontja:

2014. december 7., Metanoia Artopedia

Stáblista:

Alkotók

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2015 máj. 18. - 17:52:31 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.toptipp.hu

JÉG-DOKTRÍNÁK---Perovics Zoltán---Metanoia---PATYOLAT//Próbaüzem

A fehér drapériákon cilinderes úr, turnûrös hölgy sziluettje, a fekete háttér elõtt mészpormaszkos arc ágál, - még Perovics Zoltán kiállításának alatt vagyunk, nem csoda, hogy a lengyel abszurd színházak atmoszférája rémlik fel. Elváltoztatott hang, torz gesztusok, Erdély Andrea elsõ jelenetében döbbenetesen erõs, míg a zene a Wagner-i, Richard Strauss-i bombasztikus
domináns-tonika állásainak harsány üressége ostromolja málladozó tudatunkat.
"A róka mindig róka marad" - sulykolja antiszemita mérgét valamelyik náci szónok, keményen összpontosítanunk kell, hogy az egymásra torlódó hangörvényekben egyetlen szót se veszítsünk el. Balra Buster Keaton-arcú bohóc, Szokol Szilárd a levegõben vibráltatja dobverõit, csak néha hangsúlyoz egy-egy förtelmes frázist néhány dobütéssel.
Fuldoklóan hörgõ hang, vörösre mart szemek, Krasznahorkai Ágnes végstádiumban szenvedõ betege õrjöngve fröcsögi ocsmány átkait, apácafõkötõs nõvér, Diószegi Ágnes támgatja rekedt torokhangok kíséretében.
Perovics Zoltán koncepciója a rettenetes textus, a stilizált játék, az embertelen hangok, a tomboló hangorkán és a fényekkel szabdalt látvány összességét alkotja meg. Elementáris hatás, a komponensek feszült kölcsönhatásban hatványozódnak, a rétegzõdõ effektusok áttörik a tudat oksági szféráit, védhetetlenül bombázzák a tudatalattit.
Erdély Andreá-nak milljom hangszíne van, Hitlert elfúló rikácsolás, a magyar zsidótörvnyeket gunyoros kajánság jeleníti meg, végenincs felsorolás: "zsidó nem lehet, zsidónak nem lehet", - a "zsidó" ejtését kottázni kéne... Saját hangján szólal meg Szálasi, a gázkamra mûködését Lengyel Zoltán narrációja ismerteti, az õ érdeme a káprázatos hangmix is: Cage-i
merészséggel sokszor egyszerre szól többféle zene, zaj és szöveg, lenyûgözõ szintézist teremtve.
Tóth Péter Zoltán a közönség által kitöltött kérdõíveket hozza, tanulságaik bekerülnek a következõ elõadásokba, kíváncsiak lennék, hány rasszista ült a nézõtéren... A színpad nem hagy nyugton senkit, jönnek a bájos cigányviccek , majd Erdély Andrea tûnik fel immár Merlin, a távgyógyító sarlatán képében. Civil kérdések után meghallgathatjuk Eichmann és
gügyögõ Horthy Miklósunk önmentõ nyilatkozatait, a produkció energiaszintje már az egeket verdesi. "Mi lett volna, ha Hitler megnyeri a háborút?"- akadékoskodik az ápolt, mi lesz, ha "Szálasi Ferenc édesapánk" szelleme újra támad?- kérdezzük.
Minden elhangzott szó dokumentértékûen eredeti, a Harmadik Birodalom Nyelve görcsbe rántja tagjainkat, perzsel a gyûlölet, rémít a sikeres demagógia. Beszûrõdnek közéletünk gyilkos hangjai, a Metanoia Artopédia letaglózó elõadása Memento Mori a Patyolat Próbaüzem csupasz téglafalain.
Perovics Zoltán és Erdély Andrea félelmetesen nagy elõadása Vakító Szupernova!!! Minden elképzelhetõ helyen el kell játszani! Mindenkinek!!!