Anna Karenina

Bakancslistához adom
amerikai romantikus dráma, 90 perc, 1935

Értékelés:

11 szavazatból
Szerinted?

A címszerepben nyújtott alakításáért Garbót, aki soha nem kapott Oscar-díjat, az év legjobb színésznőjévé választották a New York-i filmkritikusok. Tolsztoj klasszikusának egy korai, néma változatában is játszotta már a szerelméért mindent feláldozó, tragikus sorsú szentpétervári úriasszonyt.
Forgalmazó: Örökmozgó

Stáblista:

Szereplők

Anna Karenina
Vronszkij gróf
Alekszej Karenin

Hozzászólások

Szerinted?
9/10
Clutter1959 2021 szept. 29. - 15:49:22 9/10
Garbo a mozi öröksége!!
Minden idö 5.legbefolyásosabb szinésznöjének választották!
Szerintem a legszebb!!
10/10
offtopic
Human Being 2014 okt. 04. - 16:18:24 10/10 Előzmény Human Being
Ugyanakkor úgy vélem Garbónak az Anna Kareniná-ban sem volt szüksége a key light technikára.
Nézzük csak:
https://www.youtube.com/watch?v=ZCu-eRyUMbM
Mintha G.G. arcára nem vetülhetne árny, mintha erre kényesen ügyelt volna W.H. Daniels.
9/10
beszelo86 2012 okt. 04. - 08:57:27 9/10 Előzmény Human Being
Még belinkelek egy klipet Dietrich híres filmjébõl, a Shanghaj expresszbõl. Itt látszik a legjobban a key light-technika. Figyeld 2:30-tól...

http://www.youtube.com/watch?v=F9Hkorl8sZU
9/10
beszelo86 2012 okt. 04. - 08:45:25 9/10 Előzmény Human Being
Egyetértünk. :)
10/10
Human Being 2012 okt. 03. - 20:36:49 10/10
Most már értem, miképp vélekedsz a "key light"-ról. A film korai szakasza egyetlen eszközének tartod, amire a színész támaszkodhatott a tehetségén kívül. Van benne igazság.
Kíváncsi volnék, a mai technika miképp változtatná meg a régiek stílusát. Hisz' a stílus maga az ember. Szóval, mondjuk Dietrich - aki egyébként nem szeretett filmezni - ha ma lenne kezdõ, milyen lenne a képernyõn? De butaságot kérdezek. Ahogy a történelemben, vagy a sportban, úgy a mûvészetben sincs ha. Csak egyszer élünk és csak egyszer bizonyíthatunk. Ki tudja? Lehet, hogy jól van ez így.
9/10
beszelo86 2012 okt. 03. - 11:17:18 9/10 Előzmény Human Being
Nézd meg, például ennél a képnél, ahogyan a fény rávetül az arcra, egészen különleges kontúrt kölcsönöz neki. Külön említést érdemelnek a szemek, melyek a fényhatásra parázsló ragyogásban égnek.
9/10
beszelo86 2012 okt. 03. - 11:12:33 9/10 Előzmény Human Being
Mert hatalmas jelentõsége van. Ettõl még Garbót, mint mûvészt, semmiképpen sem becsülöm le, ne érts félre. Igen nagy munka húzódik meg az mögött, hogy megteremtette a saját mítoszát - ami azonban semmi esetre sem keverendõ össze Garbóval, a magánemberrel. Fegyelem, koncentráció, kötelesség. Ezek kulcsfogalmak voltak a 30-as évek femme fatale-jainak (Garbo, Hepburn, Dietrich, Crawford) szótárában. Hiszen ne feledjük, amíg Marilyn Monroe csak a szoknyája fellibbentésével tudta elvarázsolni a közönséget, addig ezeknek a sztároknak a fény és a legminimálisabb arcjáték együttes erejébõl kellett felépíteniük a saját legendájukat.
10/10
Human Being 2012 szept. 28. - 21:42:35 10/10
Te ennek a fénytechnikának akkora jelentõséget tulajdonítasz, hogy az ember azt hinné, a régi színészek nem is voltak igazi mûvészek, megoldott helyettük mindent a fõvilágosító. Én nem így gondolom, de szíved rajta.
Tudom, hogy arra a kérdésre, "melyikbe kell szerelmesnek lennem?", Bergman azt a választ kapta Curtiztõl: "play it in between". De ettõl még az általad kiválasztott pár másodperces arckifejezés egészen más, mint a Krisztina királynõ befejezõ képsora. Hatásában, mondanivalójában, utóéletében. (Bevallom, én nem találkoztam az ódákkal, amiket zengedeztek I.B. tanácstalanságot tükrözõ arcáról ebben a jelenetben.)
A Casablanca sikerfilm lett. Én is kedvelem. Bergmant is nagyra tartom, de mégsem ezért az alakításáért kapott Oscart. Még csak nem is jelölték, pedig a filmnek 8 jelölése is volt. (3-at nyert.) Különös.
9/10
9/10
beszelo86 2012 szept. 28. - 16:51:03 9/10 Előzmény Human Being
Szerintem nem annyira. Lásd Ingrid Bergman arcát a Casablanca zongora-jelenetében. Életrajzi könyvében maga Bergman írta, hogy valójában a nagy értetlenség, a nagy semmi tükrözõdött az arcán, mert a forgatókönyvet szinte naponta átírták, és egészen az utolsó forgatási napig fogalma sem volt arról, kibe is legyen szerelmes. A film mégis kasszasiker lett, arról a bizonyos jelenetrõl pedig, köszönhetõen a hosszú beállításoknak és a fénytechnikának, ódákat zengedeztek.
10/10
Human Being 2012 szept. 24. - 16:56:04 10/10
Kölestekercs? R.Mamoulian azt kérte Garbótól a "Krisztina királynõ" utolsó jelenetében, hogy az arca legyen olyan üres, mint a tabula rasa. Azért, hogy minden nézõ a saját érzelmeivel tölthesse ki. Csak Garbótól kért (kérhetett) ilyet, mert ez csak látszólag egyszerû feladat. Valójában ez azt jelenti: az "üres", mozdulatlan arcon minden érzelem - tetszés szerint - olvasható legyen. Nagy ötlet volt Mamoo-tól. Tökéletes megvalósítás az "Arc"-tól. Azóta is értekeznek róla filmmûvészeti szakemberek.
http://www.youtube.com/watch?v=nFFtj4N9rfw
9/10
beszelo86 2012 szept. 24. - 08:22:47 9/10 Előzmény Human Being
Rouben Mamoulian: "Garbo arca kölestekercs, amire a nézõk ráírhatják érzelmeiket."
10/10
Human Being 2012 szept. 22. - 17:56:36 10/10
Amikor Dietrich Hollywoodba érkezett, Garbo már második virágkorát élte ott. Nem volt igazi ellenfél G.G. számára a csábos és a "key light"-nak köszönhetõen eszményi Marlene. „She must think, that I'm trying to imitate her, but Garbo is unique.” - ezek Marlene Dietrich ideillõ szavai.
9/10
beszelo86 2012 szept. 21. - 23:54:15 9/10
Ez pedig a Marokkó címû filmbõl, amiért Dietrichet Oscarra is jelölték.
9/10
beszelo86 2012 szept. 21. - 23:52:58 9/10
E kép a Shanghai Expressz címû film híres vonatjelenete.
9/10
beszelo86 2012 szept. 21. - 23:50:25 9/10 Előzmény Human Being
Ez a "másnak nem adatott meg" kijelentésed erõsen túlzó, pláne, ha figyelembe vesszük, hogy a "key light" effektus alapvetõen von Sternberg találmánya, akinek múzsája pedig a csábos Marlene Dietrich volt. Ezt a technikát alkalmazta az MGM legtöbb rendezõje, hogy Garbót legalább érdemes ellenfélként tudják Dietrichhel szemben beállítani.
Néhány kép az eszményi Dietrichrõl, ha már az eszményi Garbónál tartunk:
10/10
Human Being 2012 szept. 20. - 18:59:46 10/10
Két észrevétel megjegyzéseidhez, melyeket köszönök.
Egyik: G.G. sok mindenben egyedi, abban is, hogy - rendezõi, operatõrei szerint - õt bármely szögbõl, bármilyen világítással lehetett fényképezni - mindig tökéletes volt. Egyszerûen szerette õt a kamera.(Ez lehet, csak adottság, de másnak nem adatott meg.)
Másik: Rám egyetlen más színész,színésznõ nem tudott, nem tud hatni ekkora erõvel. Noha sok kitûnõ mûvész van, akiket én is nagyra tartok. Pl. M. Brando, J. Dean, A. Magnani, G. Masina, etc. De mégsem. És ez - bár tisztában vagyok vele, milyen fontos technikailag - nem a "key light"-nak tulajdonítható. Ez belülrõl jön, nem rávetül az arcra.
Brandóhoz visszatérve - aki tagadta Garbo mûvészi nagyságát -, lehet egyszerre nagyra tartani Rembrandtot és Dalít, noha egészen más stílusban festettek. Így vagyok én Garbóval és Brandóval.
9/10
beszelo86 2012 szept. 20. - 16:07:49 9/10 Előzmény Human Being
Ez az általad belinkelt kép is tükrözi, hogy a fénynek mekkora szerepe volt a színésznõ ikonná formálásában. Szoborszerû, sejtelmes, hideg alak, akinek egyetlen pillantása még a napot is megfagyasztaná.
9/10
beszelo86 2012 szept. 20. - 16:01:41 9/10 Előzmény Human Being
Meg lennél lepve. Minden a korabeli "key-light" technikán állt vagy bukott (ennek egyébként a Dietrich-von Sternberg páros volt a legnagyobb mestere), amely az arc bizonyos ponton való megvilágításával festményszerûvé tette a vászon ezen istennõit. Akkoriban elegendõ volt csupán az arcjátékra hagyatkozni, és a nézõk le voltak nyûgözve. Ma már a fejlett vizuális technikának köszönhetõen ennyi nem volna elég. Szóval, hogy melyik filmcsillag hogyan "élt" a vásznon, elsõsorban nem rajtuk állt vagy bukott, hanem a háttérben az õ mítoszukat formáló rendezõn.
10/10
Human Being 2012 szept. 12. - 19:44:31 10/10 Előzmény beszelo86
E három filmszínész kvalitását nem vitatom. Volt szerencséjük kitanulni a színészmesterséget - nem is akárhol. Plusz nyilvánvalóan tehetségért sem kellett sorba állniuk. Hogy Garbo mûvészetének nagyságát tagadják, az nem igazán meglepõ: õk sem tudnak mit kezdeni azzal a ténnyel, hogy Garbo nem játszik - él a kamera elõtt. Úgy, mint senki más; sem elõtte, sem utána azóta sem. Szerintük ez nem színész-mesterségbeli tudásból fakad, így hát nem is mûvészet. De akkor mi? Mert ugye, nem gondolod komolyan, hogy a közönséget le lehet venni a lábáról hideg és tartózkodó jellemvonással. Ennyinél a mozi világában már akkor is több kellett a sikerhez. Pláne ekkora sikerhez. Mert olyan hatással volt az emberekre, színészre, rendezõre is, ami párját ritkítja. Szóval, ha ez nem mûvészet, akkor valami olyan csodás dolog, ami még a mûvészetnél is magasabb helyet foglal el az emberi kifejezés tárházában. De szavunk az nincs rá. Az áhítat, az extázis nem embernek kijáró hódolatnyilvánítás - s mégis... Mit is tartott róla F.Fellini?
„Greta Garbo volt a Mozi nevû szerzetes rend alapítónõje.” Közel járt az igazsághoz.
Összes hozzászólás