Az ismeretlen kód

Bakancslistához adom
Code inconnu: Récit incomplet de divers voyages
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott francia-osztrák-román filmdráma, 117 perc, 2000

Értékelés:

23 szavazatból
Szerinted?

A színésznő Anne fotóriporter barátja épp Koszovóban dolgozik. Közben a férfi öccse, Jean, aki torkig van a vidéki élettel beköltözik Anne párizsi lakásába. Jean egy nap megvetően odadob egy összegyűrt papírfecnit az utcán kolduló román bevándorlónak, Marianak. Ez a jelenet annyira felháborít egy véletlenül arra járó fekete bőrű tanárt, hogy leszidja Jeant, és megpróbálja rávenni, kérjen elnézést a nőtől. A két férfi végül összeverekszik, és a kiérkező rendőrök letartóztatják az afrikait, Mariat pedig visszatoloncolják Romániába. Hazaérkezése után Marianak el kell számolnia férjével, miért nem küldte haza az összekoldult pénzt.
A film a szereplők sorsát követi felváltva, mozaikszerűen. Egy történet a véletlenről, mely emberek egész életét megváltoztathatja.
Bemutató dátuma: 2002. június 20. Forgalmazó: Másképp Alapítvány

Stáblista:

Díjak és jelölések

Hozzászólások

Szerinted?
2/10
Dozer 2022 szept. 17. - 15:59:53 2/10
Kb 1 órát bírtam. Azért 2 és nem 1,mert nem idegesítő a film, csak erdektelen. Olyan, mint amikor lapoz az ember egy ujdagban, belenez ide és oda, de semmi érdekeset nem talál.
Vagy mint egy valosagshow.
A váratlan vágások meg teljesen amatőr hatást keltenek.
Juliette Binochenek vannak nagyon jo es nagyon kacat filmje is.
Es gyakran szólnak a filmjei, kelet-europaikrol vagy hátrányos helyzetű emberekről, nem mindig sikeresen.
Háttérzajnak, képnek jó a film.
kaboca11 2015 febr. 11. - 18:44:49 Előzmény Edmond Dantes
Egyetértek.
Én viszont nem szenvedtem végig. Nem is tûnt úgy, hogy szólna valamirõl, és még olvasni is kellett jelentéktelen párbeszédeket.
(Ilyeneket akkor kezdek el nézni, amikor eleve semmi értelmeset nem találok a kínálatban, de ezt feladtam. Eleve nem szeretek a TV-n olvasni. Ha azt akarok elõveszek egy könyvet.)
black box 2014 jan. 23. - 16:43:04
Azt, hogy hirdetésekkel tûzdelve adnak le egy filmet megszoktuk, általában nem is zavar. El lehet/kell fogadni, hogy a kereskedelmi televíziózás így mûködik. Valamit, valamiért. Ellenben vannak olyan filmek amit reklámmal felszabdalni egyenesen kibaszás. Ezek közé tartoznak a Haneke filmek is.
perry 2014 jan. 22. - 23:25:27 Előzmény Edmond Dantes
Tiszteletben tartva a véleményedet szeretnék én is néhány érzést megosztani azzal aki esetleg még is úgy érzi, hogy megnézésre méltatja a filmet.
Történetet könnyû elmesélni, van egy gondolat, az a gondolat párbeszédet szül, a színész eljátssza filmfelvevõ képre rögzíti, zenét kap és a nézõ pedig érzelmeinek megfelelõen befogadja.
A gond csak ott kezdõdik mikor a történet csak képekben jelenik meg, ilyenkor elvesztjük a gondolati és esztétikai biztonságunkat. Mihez is kell kötni a képeket, egyáltalán jelentenek a képek valamit a "történet" nélkül?
Bizony a történet rutin, krimi , horror, romantika, ezek termékek és a nézõ pedig a fogyasztó, árú mely szórakozást kínál
és mi fizetünk érte akár moziban akár elõfizetéssel, kábel csomagban és így tovább.
Ugyan is vannak filmek amelyek értekeznek, nem szolgálnak közönség igényt és Haneke ezen filmje sem tesz mást mint értekezik az emberrõl. Az meg, hogy a film ugyan úgy történhetne az USA-ban ha amerikai lenne és ne tán Budapesten ha magyar lenne az bizony itt is ott is igaz.
Az események egymáson elcsúszva néha kissé hamarabb kezdõdnek, úgy tûnhet üresjáratokkal, utcák és emberek több percen keresztüli látásával, hang és zene vagy zörejek érdekes kontrasztjaival. Majd egyszer csak megjelenik egy szereplõ, csak úgy bele sétál a szituációba aztán kerekedik egy párbeszéd és kurtán furcsán megszakad a filmes gondolat.
Nincsen szerkesztett vágás, mint a jó kis krimiben ahol bele vágok még egy jó kis kitágult szemet majd még egy kis görcsös markolászást majd egy képi fortissimót, hogy a frász egye a nézõt majd csak ezek után adok egy olyan snittet ami lezárja a jelenetet.
Haneke filmjével nekem az a gondom, hogy ha az emberi magatartások halmazát akarta bemutatni a mindennapi tragédiákat amit nap mint nap átélünk akkor ez nekem csak egy filmes tanulmány, amennyiben meg a film címére utalok Az ismeretlen kód, akkor bizony ez a kód tényleg nem létezik és abszolút rejtve marad, legalább is nekem.
Ami viszont számomra átjött a film nézése közben : a szereplõk életének egyéni tétjei Anne drámája a metrón a megszégyenülés a faji dráma pillanata, a megalázás és a megalázó "drámája", Aminate sorsa ebben a globalizált szép új világban, akinek már saját honos világa sem létezi igazán.
Ráadásul a az említett színésznõk tejességgel hitelesek, a gondom csak az, hogy a hitelesség mellett a film egy filmnyelvi kísérlet, vagy egy társadalmi dráma, ezt nekem nem sikerült eldönteni.
1/10
Edmond Dantes 2013 nov. 21. - 08:53:17 1/10
Alig van hozzászóló, de az a szerencsés, aki nem is látta: ezt a lila mûvészködbe csomagolt, díjvadász, trendi témára hajtó, egymás hegyére-hátára dobált, szándékoltan összefüggéstelen, sehonnan sehová nem vezetõ jelenet- és cselekmény-, pontosabban cselekménytelenség-halmazt. Én végig szenvedtem. Second-hand turkáló, értéktelen dirib-darabok, rosszul kitisztított, másik turkálóban meg nem vásárolt cafrangokkal. És mindez nagy kedvencem, A fehér szalag rendezõjétõl. Ha valahol feltûnik ez a film, hanyatt-homlok menekülni elõle!
Redfield 2008 szept. 20. - 18:22:51 Előzmény Kakukk76
Az az érzésem, hogy nem értettem meg teljesen a filmet, de nem is nagyon kötött le. Azért nagyjából átjött, amit Haneke közölni akart,
és sok nagyon szép része volt a filmnek.
7/10
7/10
Kakukk76 2008 szept. 19. - 19:34:43 7/10
Szerintem jó film. Nem túl bonyolult, de nem is kell annak lennie. Ennek ellenére némi öntelt könnyelmûséggel könnyen semmitmondónak tûnhet.

A Pesti Est azt írta róla: "Nemzetközi kirakósjáték a véletlenrõl és a sorsszerûen összekapcsolódó életekrõl. Román koldusok, afrikai bevándorlók, párizsi polgárok ördögi körben."

Az ismeretlen kód szerintem nem csak abban áll, hogy nem láthatjuk át a világban zajló összefüggések hálóját. Nem az az igazán rémisztõ, hogy nem látjuk át azt, amit képtelenség (ti. a világ folyamatainak összefüggésrendszerét), azzal csak érdemes tisztában lenni. Van ennél egy sokkal, de sokkal szomorúbb ismeretlen kód is.

Érdekes, de tapasztalataim szerint a film legelsõ jelenetét mintha mindenki elfelejtené a film végére...