Kádár János utolsó beszéde

Bakancslistához adom
12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott magyar dokumentumfilm, 50 perc, 2006

Értékelés:

10 szavazatból
Szerinted?

1989. április 12-én az MSZMP központi Bizottságának zárt ülésén megjelent és felszólalt Kádár János, a párt 77 éves elnöke, aki ekkor már egy éve betegeskedett. Az utolsó szó jogán - mindenki számára váratlanul - vallani akart 1956-os moszkvai tárgyalásáról (amiről korábban, nyilvánosan sohase beszélt), illetve Nagy Imre elítéléséről, kivégeztetéséről. Ez nyomta igazán a lelkét. De mindaz a változás, ami Kelet-Európában és Magyarországon 1956 és 1989 között történt egyszerre kavargott a fejében. Kádár János nehézkesen, szaggatottan megfogalmazott gondolatai értelmezését Kornis Mihály segíti, aki előadást tart Kádár Jánosról. (A beszédet archív filmfelvételek és fotók is tagolják.)

Kádár János monológja mintha egyfajta bűntudat előli szökési és hárítási kísérlet lenne. Képtelen szembesülni, holott szeretne, felelősségével, vállalásaival, kötelezettségeivel. Egyszerre több irányba kellene megfelelnie. Most - az utolsó felszólalásakor - a reform-kommunisták és a régi kommunisták szempontjainak; 56-ban pedig az oroszoknak is meg az oroszok kivonulását sürgető forradalmároknak is. A jelen szituáció megpiszkálja a régi élményt, a régi emóciókat. Főképp a szorongásokat, hiszen egyszerre nem lehet többfelé megfelelni. Az egyénnek ilyenkor nő a feszültsége. Lázasan igyekszik rendezni kapcsolatát a múlttal, a jelennel, a környezettel és a realitással. A beszéd elmondása után Kádár János betegsége súlyosbodott, közszereplésre már nem vállalkozott. Néhány hónappal később, Nagy Imre és mártírtársai újratemetése (1989. június 16.) után, azon a napon és ugyanazon órában, amikor a Legfelsőbb Bíróság Nagy Imre perét újratárgyalta, és felmentő ítéletet hozott, 1989. július 6-án, reggel 9 órakor Kádár János meghalt.
Bemutató dátuma: 2007. május 10.

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
stringfellowronnell@gmail jan. 02. 09:47:13
Igazi szar alak volt, mint most o1g.
offtopic
Miki1900 2008 aug. 31. - 16:55:03
és Kornison feltett kérdésemre nyugodtamn felelhet valaki.
"mi jobban..."
Miki1900 2008 aug. 31. - 16:53:58
viszont, mikor néztem nekem is úgy tûnt, hogyha nem is megbánta, de gondolkozott sokat Nagyon Kádár.
de ez régen volt már, újra meg kéne néznem, hogy tudjam bizosan a Havas Szófia kontextusban.,
Miki1900 2008 aug. 31. - 16:46:29 Előzmény x-tro
"Kádár nem hívja be az oroszokat? És azok saját megfontolásból rohanják le az országot"
azért már nehogy megdícsérjük érte!
te még találnál okot arra is, miért szeressük Kádárt, amiért Nagyot megölte.
Miki1900 2008 aug. 31. - 16:42:37 Előzmény johndoe
lehetséges fõleg ha figyelembe vesszük Horn, Havas Szófia hozzászólásait.
igazándiból majd 100 év múlva tudjuk megítélni, ha akkoriban nem lesz politika a tudományon.
behívta az idegen haderõt az országba Kádár. ez hazaárulás, ez tény.
Miki1900 2008 aug. 31. - 16:39:11 Előzmény x-tro
"fele magyarságnak igenis jó volt a fridzsiderszocializmus, hiszen az égadta világon semmit nem tettek ellene"
hát ez mint érv nulla. skolasztikus, szobatudós mondat.
efes 2008 jún. 07. - 13:27:40 Előzmény StJust
Abszolút így van. Aki látta/hallotta utolsó beszédét amit az mszmp kb elõtt mondott el, az tudja, hogy gyakorlatilag élete végéig hordozta magával a korábbi tettei által a lelkiismeretén esett sebeket. Nem nagyon hiszem, hogy túl sok nyugodt álma volt azok után...
feketegyémánt 2008 jún. 07. - 13:11:03
Én csak annyit mondanék ehhez: Akkor és ott azt kellett neki tennie, amit tett. Õ "csak" egy báb volt. Na igen, így is mondhatjuk már ennyi év távlatóból: egy kegyetlen báb.
Lett volna még egy lehetõsége. Visszavonul 56-ban a politikától és újra beáll írógép-karbantartónak, írógépszerelõnek. De akkor hogyan írta volna be a nevét a magyar történelem nagykönyvébe?
Állítólag nagyon puritán, egyszerû és nagyon szerény, ember volt. De hiába, a hatalom, az hatalom. Ennek a mámora az ilyen típusu embereket is megrészegít.
Hát még aki erre hajt... Ld. a mai politikusok közül néhány emberkét... :-)
7/10
StJust 2008 jan. 29. - 13:27:19 7/10
Most már a tévében is volt,meg az ertéelkluppp is leadott egy átszerkesztett,rövidített változatot. Szerintem azért Kádárt elérték a démonai,és gyakran álmodhatott azokkal,akiket meggyilkoltatott,legalább ennyi büntetést kapott az élettõl.Aztán a továbbiakban majd az igazi ítélõszék elõtt úgyis eldõl,hogy ki volt a frankó gyerek.Azért nem lennék Kádár helyében akkor...
Vinogradov 2007 aug. 27. - 14:39:21 Előzmény kek suli
Jól van ecsém, te aztán tényleg értesz hozzá...
Tizenöt évesen magyarázol???

Én a magam részérõl két éve (hivatalosan, nem hivatalosan születésem óta) történésznek készülök, így aztán vannak itt (legalább egy már biztos), akiknek fogalmuk sincs a Kádár-jelenség, mert nyilvánvalóan nem tudják Kádárt egy egyetemes és magyar történelmi kontextusba belehelyezni...
Egy 1914, sõt egy 1870 elõtti struktúrában, melyben én szeretek gondolkozni nem csak egy Kádár-jellegû kreatúrának, de BALOLDALI BOMLASZTÁSNAK SINCS HELYE...

Na mindegy, ez csak az én véleményem...
Egyébként nem akarok bántani senkit: egyszerûen a magyar oktatás "egy csodás gennyfolyás" (ez egyébként egy MP-jelenet címe) úgy 1946-47 óta...
Mint sok minden más ebben az országban...
Például Kádár...

Amúgy a filmet nem láttam: érdekel, mert sok jót hallottam róla, de azt mondjuk én sem értem, hogy miért a moziban és nem a televízióban vetítik.
Úgyhogy inkább megvárom, amíg adják a tévében...
Elena66 2007 jún. 06. - 19:19:28
Szerintem nem éri meg,hogy olyan emberrõl beszéljünk,aki így kivégeztette Nagy Imrét.........
Elena66 2007 jún. 06. - 19:13:50
Lehet,hogy a Nagy Imre is komcsi volt,de azért neki voltak elképzelései nem úgy,mint a mocskos Kádárnak,aki meg behívatta a ruszkikat és széjjel verette egész Mo.-ot.Igaz,hogy nem voltak éhezések akkor meg sok bûnözõ sem volt,de azért jobb,hogy vége lett.Csak sajnos,ami ma van az még rosszabb..........
kek suli 2007 jún. 06. - 18:25:33
Na idefegyeljenek emberek.
Utálon , hog ysz*r kiss taknyaok beszélnekerröl akik nem tudnak semmit.
Csak anyit . hogy és most is meg akor is nagyon gazdagvoltam de nem volt ilyan az ország nem voltak csövesek se uca gyerekek. És esta 10 kor is kimertek menni az emberek.
Naszoval minkét vezetönek elkell menni Annak a r***t szemét h**********s Orbának és annak sz***t gyurcsánynak.
Ennyi és kölykök akikk nem éltek a rendszer allatt annak kusss. Meret tiszelet a kivételnek aki az igazt mondja.
Rumcájsz 2007 jún. 04. - 17:52:59 Előzmény johndoe
Na szóval ide süss, öcskös. Ti otthon csak hallgassatok, mert ha nem lett volna egy Kádár János, pláne 56 után, még most is a saját f**katokat kergetnétek a szocializmus építésében. Én Romániában éltem, és végigszenvedtem Csau összes szörnyûségét. A románoknak 33 évvel több kellett ahhoz, hogy felébredjenek.
56 igenis forradalom volt. Igazságos forradalom. És nem ellenforradalom. De ami utána következett, az már nyitás volt. Hogy ne fordulhasson elõ még egyszer az, hogy magyar öli a magyart. Érted?
x-tro 2007 máj. 18. - 10:37:24
Valóban, aki fél, az csak nyavajoghat, vagy elhúzhat nyugatra a rákba, mint azt tette a sok mostani "hõs".

Lényeg a lényeg, Nagy Imre éppolyan kommunista volt mint Kádár, így akár az 56 utáni leszámolás belsõ hatalmi harcnak is felfogható. (Ha nem keveredett volna bele annyi romantikus civil.) Más kérdés ebbõl a szempontból, hogy innen, 2007-bõl "jobb arcnak" tûnik Nagy Imre. Azonban csak ismerned kéne Kádár beszédét, hogy érdemben tudj hozzászólni ehhez a filmhez... Igenis az jön le belõle, hogy tudja mit tett, és sajnálja, bár ezt, úgy emlékszem, szó szerint nem mondta ki. Azon meg, hogy Kádár démon vagy megváltó, nálunk avatottabb emberek is lazán belefojtják egymást egymás okádékába. Mi csak elgondolkodhatunk azon pl., jobb lett volna-e, ha Kádár nem hívja be az oroszokat? És azok saját megfontolásból rohanják le az országot. Akkor tuti nem maradt volna kõ kövön, és az áldozatok száma is sokszorosa lett volna... Csak úgy mondom... Vedd hozzá az istenadta Nyugat iszonyú "támogató" és "hathatós" támogatását minden olyan történelmi eseménynél, amikor kellettek volna. Ugye, ugye.

Persze, ha a kapufa gömbölyû lenne, akkor nagyanyám lenne a villamos.
johndoe 2007 máj. 15. - 18:22:09
Ja és még valami. Akár elfogadhatjuk, hogy Kádár megbánta azt, amit tett, ez semmit nem változtat azon a tényen, hogy annak idején KIVÉGEZTETTE Nagy Imrét és megannyi 56-ost. Súlyosan beteg ember ide vagy oda, Kádár kezeihez vér tapadt, ezen változtatni nem lehet. És talán éppen ezért szánalmas egy öreg ember "bûnbánása".
johndoe 2007 máj. 15. - 18:17:28
1. Tudom, mit beszélek.
2. Nem kell idegeskedni, nem hõbörgök, pusztán nem értek egyet azzal a felvetéssel, miszerint Kádár TÉNYLEG megbánta volna azt, hogy kivégeztette Nagy Imrét és a többieket.
3. Nem hinném, hogy a fél országnak jó lett volna. Tény, hogy lightosabb volt, mint 56 elõtt, de azért messze álltunk a jóléttõl. Az én környezetemben élõknek például nem volt jó. Az meg, hogy "ha rossz, volt akkor miért nem tettek a rendszer ellen semmit sem az emberek?" nem valami jó felvetés. Azért nem tettek semmit, mert féltek (vagy ha nem is féltek, legalábbis tartottak a rendszertõl). És sajna ma is efelé megyünk. Aki kinyitja a száját, azt meghurcolják, vagy kilövik a szemét. Ennyi.
x-tro 2007 máj. 15. - 14:31:37
Nem tudod mit beszélsz. Senki az égadta világon nem mosdat itt senkit. És senki nem mondja azt, hogy kurva jó volt itt az elmúlt 50 évben, legalábbis ebben a filmben nem.

Ez a film tényleg semmi másról nem szól, minthogy néhány ember megpróbálja kihámozni egy súlyosan beteg ember zavarodott elméjébõl a halál elõtt kiszakadó mondataiból az értelmet. Ha ismernéd Kádár beszédét, vagy legalább hallottad volna, vagy láttad volna ezt a filmet, akkor nem mondanál ilyen súlyos baromságot. És egyáltalán nem félve, pusztán a józan paraszti eszemre hallgatva vetem közbe azt a vitathatatlan tényt, miszerint legalább a fele magyarságnak igenis jó volt a fridzsiderszocializmus, hiszen az égadta világon semmit nem tettek ellene. Pont. Aztán egyre kevesebbnek volt jó, és már vége is lett a szocializmusnak. Még egy pont.

Ha vitatkozni akasrz, elõször legalább a filmet nézd meg, és foglalkozz annyit a dologgal, mint amennyit Kornis foglalkozott. Mert enélkül ez csak üres hõbörgés.
johndoe 2007 máj. 15. - 13:19:22 Előzmény x-tro
"...vallani akart Nagy Imre elítélésérõl, kivégeztetésérõl. Ez nyomta a lelkét." Dehogy nyomta, ne beszéljünk már marhaságokat. Nagyon úgy fest, hogy ez bizony mosdatás... Be akarják nekünk mesélni, hogy Kádár nem csinált semmi rosszat, meg hogy nem is volt olyan nehéz idõszak az a pár évtized. Sõt, tulajdonképpen egész jó volt a szocializmus. Csak figyeljük meg, hogy az utóbbi években hány róla szóló könyv jelent meg. Rengeteg. Kádár a bûnbánó??? Naneeeeee!!!
x-tro 2007 máj. 14. - 19:12:18
Nem láttam még ezt a filmet, de annyi biztos, hogy az írója Kornis Mihály, aki viszont eléggé beleásta magát Kádár utolsó beszéádébe, hiszen Kádár címmel drámát is írt, az Új Színházban játszották (Helyei László volt Kádár, Nagy Mari pedig a felesége). Ergo minden bizonnyal érdekes film lehet, a rendszerváltást éppúgy nem lehet értelmezni eme beszéd nélkül, mint a Kádár-korszakot. Úgyhogy a téma iránt érdeklõdõknek kötelezõ kis film, bár nem tudom miért moziban.... ennek a tévében lenne a helye.
Összes hozzászólás