Mennyország most, avagy mi a csudát tudunk a világról?

Képesek vagyunk-e meglátni a valóságot, ha azt bolygót behálózó képernyő-háló takarja? Hírek headline-jaiba, publicisztikákba, vagy történetesen mozifilmekbe öltött szentírásnak hitt információk tükrözhetik-e az igazságot? Létezik-e egyáltalán objektív igazság? Nagy valószínűséggel nem, csak nézőpontok vannak, s azok privát igazságai, ilyeneket látunk az esti híradókban, s ilyet látunk a Mennyország mostban is. Utóbbié a világ nyugati felén, kétség kívül kevesebb szimpátiával bír, ám sokáig már nem dughatjuk homokba a fejünket. Az öngyilkos merénylő szókapcsolat hallatán lángoló lelkű, parázsló tekintetű vérszívókat látunk magunk előtt, akik elborult elmével, mint barbárhorda rontanak rá a civilizációra. Pedig, legalábbis szeptember 11. óta sejthetnénk, hogy elborult aggyal nem lehet nekivezetni egy repülőt egy felhőkarcolónak.

Szaid nappal még autókat javít egy műhelyben, visszafogottan, de flörtöl egy csinos, intelligens, felvilágosult arab lánnyal, este pedig közlik vele, hogy másnap a halálba megy. A férfinek arcizma nem rebben, homloka nem gyöngyözik, szívritmusa hangyányit sem gyorsul fel. Sem meglepettség, sem bánat, sem a szent ügy oltárán áldozók eksztatikus öröme, sem visszafogott büszkeség nem ül ki a képére. "Holnap? - Holnap. Örülsz? - Örülök." Szaid egyébként nem szereti a filmeket, moziban is csak egyszer járt, amikor egy tüntetés során felgyújtották. Szemmel láthatóan épeszű ember, csakhogy azt a mondatot otthon, miszerint "Isten mellett leszek a paradicsomban", ugyanazzal a magától értetődő természetességgel mondja, mint a műhelyben, hogy "ez a sárhányó nem ferde".

Később finom díszítés gyanánt egy Da Vinci-kód sejlik fel: a csoport tagjai a küldetés előtt Az utolsó vacsora alakzatában ülnek asztalhoz, középen a megváltó halált is vállaló Szaid, körötte a tizenkettek. A rendező itt kicsit messzire ment. Ugyan melyik felekezet írná alá, hogy ez egy "jópofa" szimbólum a filmben? A történetben amúgy is problematikus a főhőssel való azonosulás kérdése, ami pedig jogos néző követelmény volna. Itt azonban Szaidon kívül más karakternek erre esélye sincs, csakhogy ő épp egy öngyilkos merényletre készül. Márpedig az ilyennel az úgymond civilizált kultúrkörökben jelen állás szerint érthető módon nem szalonképes magatartás lelki közösséget vállalni. Hany Abu-Assad nem vádol, és még kevésbé ment fel bárkit is. Ám természetesen kritizál, s ebből kijut az övéinek is: a megszállt területeken a halálba indulók búcsúbeszédeit tartalmazó VHS-kazetták három shékelért kölcsönözhetőek a sarki üzletből, akárcsak a kollaboránsok vallomásai. Utóbbi állítólag jobban fogy. Ugyanitt fotózást vállalunk, illetve üres CD-k olcsón kaphatók. Egyébként pedig biztos helyről tudható, hogy aki mártírhalált hal, két angyal jön azért, s viszi fel a mennybe. Aki nem hiszi, járjon utána. Lesz itt apokalipszis, mennyország is, most.