Tigris a hóban

Roberto Benigni immár évek óta visszavonhatatlanul nem csak az olasz, de az egyetemes filmtörténelem egyik legszerethetőbb alakja, egy imádnivalóan naiv bohóc, egy javíthatatlanul optimista pacifista, aki azonban nem takarja el a szemét, ha borzalmat lát, hanem ellenkezőleg, előveszi kameráját, és ország-világnak megmutatja azt, hogy fájó kontrasztját adja ezzel annak a lelkes életigenlésnek, ami pedig habitusából fakad.

Ha a Fellini által is nemes egyszerűséggel csak zseniként aposztrofált Bengini 1999-ben Az élet szépért történetesen nem nyert volna Oscar-díjat, és nem ugrált volna a szék karfáján örömében, mint egy kisgyerek, akkor is nyilvánvaló lenne, hogy az emberi gonoszság és az önzetlen szeretet állóháborújában játszódnak újabb és újabb történetei.

A toszkán színész/rendező a második világháború koncentrációs tábora után sajnos nem a történelemkönyveket, hanem a napi sajtót lapozgatva lelt rá egy újabb helyszínre, ahol katonai bakancsok tiporják a humanizmust, ahol az emberi élet fabatkát sem ér. A Tigris a hóban című filmje az amerikai hadsereg által lerohant Irak területére kalauzol minket, ahol a fegyverropogás és bombatámadások viharában hősünk természetesen az élet legcsodálatosabb dolgát kutatja: a szerelmet.

Attilio szinte maga egy romantikus ikon: költő és egyetemi tanár Rómában, idealizmusa tán megmosolyogtató, a diákok azonban imádják. A férfi nappal, ébren is folyton álmodozik, hát még ha alszik. Amikor a sors összehozza azzal a nővel, akiről eddig azt gondolta, talán csak a vágyálmai között szerepel, túlcsordul a boldogságtól. Vittoria maga is irodalmár, aki történetesen Attilio Párizsban élő arab barátja, Fuad költészetéről ír könyvet. Ám fájdalom, ahogy az a tragikus hősökkel történni szokott, a nő visszautasítja közeledését. Sőt, miután egyre nyilvánvalóbb, hogy az Egyesült Államok seregei "hoztunk egy kis demokráciát, vinnénk egy kis olajat" címszóval hamarosan baráti látogatást tesznek Irakban, s Feud hazautazik, hogy rokonai és barátai segítségére legyen e történelmileg nehezen értékelhető, hétköznapi értelemben pedig, mondjuk ki, elég vacak szituációban, Vittoria is elkíséri őt Bagdadba. Szegény olaszunknak még elkeseredni is alig van ideje, máris jön a szörnyű hír, a nő egy bombatámadás sérültjeként fekszik egy iraki kórházban, amelynek azonban nincsenek eszközei és gyógyszerei hogy megfelelően ellássák. Attilio azonnal Irakba utazik, hogy megküzdve tankokkal, tevékkel, történelemmel megmentse a nőt, akit szeret.

A téma dacára, és ismét csak példaként emlegethető itt Az élet szép, filmünk természetesen vígjáték, hisz Benigni mindek előtt ugye komikusi vénája révén ismert, s ennek ezúttal is igyekszik megfelelni. Emellett persze nyíltan háborúellenes, kicsit talán didaktikus film is a Tigris a hóban, amelyre végeredményben kis rosszmájúsággal akár azt is mondhatnánk, ezúttal sem tudunk meg sokkal többet a világ dolgairól, mint hogy a háború: rossz, a szerelem meg: jó. De hát legkésőbb John Lennon óta tudható, hogy ennél több nem is kell...