Színház

Tizenkét dühös ember

előadás, magyar, 2015.

Értékelés:

3 szavazatból
Szerinted?

Egy gyilkosság, tizenkét esküdt, tények és gyanúk: a kérdés, amiről dönteni kell, hogy egy fiatal fiú megölte-e az apját. Egyik esküdt úgy véli, a bizonyítékok nem egyértelműek. Elkezdődik az idegek játéka, és máris többről van szó, mint egy gyilkossági ügyről. A mára már klasszikussá vált darab lefegyverzően beszél félelmekről, előítéletekről, gyengeségekről.

A(z) Vörösmarty Színház előadása

Bemutató időpontja:

2015. október 10., Vörösmarty Színház

Stáblista:

Szereplők

Első esküdt
Második esküdt
Harmadik esküdt
Negyedik esküdt
Ötödik esküdt
Hatodik esküdt
Hetedik esküdt
Nyolcadik esküdt
Kilencedik esküdt
Tizedik esküdt
Tizenegyedik esküdt
Tizenkettedik esküdt

Alkotók

Hozzászólások

10/10
FElepHánt 2015 nov. 17. - 19:56:42 10/10
FeHér ElepHánt Kulturális Ajánló Portál www.-toptipp.hu

12 DÜHÖS EMBER---Cserhalmi György---Vörömarty Színház /Székesfehérvár/

ma még mindig aktuális híres darab invenciózusan újragondolt elõadása egészen biztosan bekerül az (akármilyen) POSzt válogatásába! Cserhalmi György már a nyitóképpel nagyot üt: össze-vissza torlódó asztalok az üresen ásító színpadon, bejönnek az esküdtek és a bezáruló teret jelezve szinte rájuk zuhan a hatalmas hátfal a kegyetlenül ketyegõ órával. Addig innen nem mehetnek el, míg egyhangú döntéssel ki nem mondják: Bûnös-e vagy ártat-
lan az apagyilkossággal vádolt néger fiú.
Csak egy ember kételkedik, Kuna Károly iszonyú terheket hordoz, tizenegy dühös embert kell egy kis gondolkodásra bírnia. Mivel bizonyított a vád? Mi lehetett az indíték? Ha nem õ, ki lehetett a gyilkos? Az összetolt asztalok mentén heves szócsaták zajlanak, a szereplõk sokszor cserélnek helyet, kimennek a mosdóba, frissítik magukat a tükör elõtt. A szereplõ-
válogatás kitûnõ, mindenki egyedien érdekes. A táncoslábú Szirmai Irén hetyke báját, kimért tanítónõs precizitással kontrasztálja az élesszavú Varga Gabriella, az elnöki feladatával nehezen birkózó Tüzkõ Csaba baseball-bírói bugrisságát a középosztálybeli eleganciát kihívóbb dekoltázsra váltó Závodszky Noémi ellentételezi.
Alig jutnak egymástól szóhoz, de mindenki következetesen éli megformált karakterét. Puszta megjelenése: - bivaly-termet, kis fekete kalappal! - emlékezetessé teszi Kricsár Kamill-t, hát még ha dünnyögõ nevetgélések közepette meg is szólal! Sághy Tamás maga a sistergõ indulat, bõdületes energiával terrorizálja a jól nevelt többséget, tudjuk, érezzük bárkit ledöfne veszett haragjában, - végül megsemmisülve saját késébe dõl.
Élnek a szituációk: láttatja az ablak elõtt eldübörgõ vonat utolsó ablakait, az orrnyerget nyomó szemüveget, a tanúskodó öregember stopperrel mért csoszogását. Gigászi falfestményként, szemünk láttára rajzolódik ki a vádlott fekete fiú arca, a reklám-grafikust játszó, ám a valóségban, alla prima elõttünk alkotó Kerkay Rita jóvoltából.
Van egy kiköpött amerikai széplány, parókákkal kereskedik, be is mutatja õket, címlapra méltó csodás megjelenése sodródó tömegemberi butaságot takar: Radnay Csilla remek! Ellenpólusa a német akcentusú, elveiért kiálló, belsõ meggyõzõdését töretlenül követõ Tizenegyedik esküdt, a tragikus mélységû Varga Lili. Egyed Attila halkszavú, kétsoros begombolt, szürke öltönyében álldogáló, idõs úriembere mintapéldája a következetesen kidolgozott, éretten megformált nagyszerû karakteralakításnak.
A hawai-inges kopasz figura végignyüzsgi az elõadást, pimaszul beleszól, arcátlanul személyeskedik, sziszegve szúrnak késpenge-szavai, - kötözködik, provokál, legszívesebben sajátkezûleg húzná meg a hóhérkötelet. Karizmatikus színészi jelenlét, elképesztõ szuggesztivitás: nagyon hamar meg kell tanulnunk Juhász Illés nevét! Végsõ monológja, amely a goebbelsi szólamoktól, a rasszista fröcsögéseken, kirekesztõ gyûlöletbeszédeken át az orbáni
menekült-vádakig ível, elvakult õrületében mutatja meg az ezerarcú nácizmust. Zilált gesztusokkal, a téboly vak erejével tombol, - a színpad szélén zuhogó vízcsap mellett, kendõjét levetve, dermesztõ mementóként, kopaszon áll ott a haláltábort megjárt német nõ, a
sugárzó aurájú Varga Lili.
Ötletességén túl, Cserhalmi György az összmunka példás vezérlésével, koncepciójának következetes megvalósításával pompás rendezõi teljesítményt nyújt. Tucatszor láttuk már ezt az alapdarabot, de nagyszínpadon aligha. Íme, itt a lehetõség a POSzt-válogatók részére: mindig az a sirám, hogy kevés a nagyszínházi produkció...