Tora! Tora! Tora!

Bakancslistához adom
amerikai-japán háborús filmdráma, 139 perc, 1970

Értékelés:

36 szavazatból
Szerinted?

1941 nyarán az amerikai-japán viszony meglehetősen feszült, de még mindenki abban reménykedik, hogy a vitás kérdéseket sikerül diplomáciai úton rendezni. A japánok azonban már felkészültek egy Pearl Harbour elleni meglepetésszerű támadásra. Az amerikai hírszerzés ugyan figyelemmel követi a japán diplomáciai üzeneteket, de még Washington legbelsőbb körei sem tartják valószínűnek, hogy egy ilyen akció bekövetkezik, ezért nem is készülnek fel rá megfelelően.

Stáblista:

Hozzászólások

Szerinted?
durumdara 2022 jún. 21. - 12:38:57
Ez az a film, amit egyszerűen nem értek, miért forgattak le az amerikaiak...
Ráadásul ilyen hosszan és ennyi áldozatot hozva!
Mert az olyan filmek létrehozását értem, amelyek toborzó szerepet szolgálnak - dicső katonák, hősies pózok, stb. Ryan, Holnap határa, Halál 50 órája.
De itt gyakorlatilag a saját arcul csapásukat "reklámozzák".
És nagyon sok anyagi áldozattal (repülők, kerozin, olaj, mű-hajók, emberi szereplők költsége).
Hacsak nem ez valójában a Midway c. film "előzménye" és akkor nagyobbat csattan a hősies siker.
Drizari 2021 febr. 18. - 21:03:34
És nem jutott eszébe senkinek, hogy a japán jeleneteket legalább feliratozzák.
kettyo 2020 okt. 29. - 21:03:00
Az események pont azt támasztják alá hogy az amcsik nem tudtak Pearl Harbourról, mert ha tudtak volna, készenlétbe helyeznek néhány vadász és bombázó rajt a közelben gyakorlatozó hordozókon, és miután a japcsik szétbombázták a kikötőt, visszakövetik őket a hajóikhoz ahol megpróbálják elsüllyeszteni azokat. Minek harcolnának azok ellen még évekig ha nem fontos?

A készülődő támadásról egyébként tudtak, de azt a Fülöp-szigeteken és Indonézián várták. Senki nem gondolta, hogy a japán flotta ennyire messze elmerészkedik, illetve hogy abban a sekély öbölben egyáltalán lehetséges torpedót vetni. A japcsik több hónapig fejlesztették a speciális torpedókat hozzá, de talán ez a filmben is benne van.
csabaga 2020 jan. 29. - 17:35:58 Előzmény Drizari
Ennél egy kicsit többet áldoztak fel. A Fülöp-szigeteket, Indonéziát, Szingapúrt majdnem Ausztráliát, Burmát...
Pont ezért nem gondolom, hogy direkt tették volna.

A midway-i támadásról is tudtak, de itt a szerencsén is múlt az amerikai győzelem.
Vagyis, kicsit túl nagy volt a kockázat, hogy ne csináljanak semmit.
10/10
Richard Kovács 2020 jan. 28. - 21:17:40 10/10
Szerintem az amcsik szimplán bal*aszok.
Drizari 2019 okt. 04. - 19:03:23
Mára letisztultabb a kép, nagy valószínűséggel az amcsi politika hagyta Pearl Harbour megtámadását. Ebben a filmben is sejlik a valószínűsége, ami bemutatja a "fordító gépet", amivel megfejtettek minden titkos japán üzenetet, így a japán nagykövet részére küldötteket is. Ezt erősíti Muranaka Kazuo, a Hiryú repülőgépanyahajó elsőosztályú vadászpilótája, akit 2001-ben interjúvoltak mint egyik támadó vadászpilótát. A riporter megkérdezte tőle:

- Váratlanul érte-e a támadás az amerikaiakat?

- A légelhárításuk annál gyorsabban reagált! A háború után kiderült, hogy megfejtették vezérkarunk távirati kódját, és vártak bennünket. A modernebb repülőgép anyahajóikat az éj leple alatt kifuttatták, az otthagyott hadianyagot és legénységet pedig feláldozták, nehogy gyanút fogjunk. - válaszolta az akkor 82 éves valamikori hadirepülő pilóta.
10/10
Richard Kovács 2019 szept. 25. - 08:08:47 10/10
Eszméletlen ez a film, főleg a repülős csatajelenetek nagyon jól meg lettek csinálva! Az egyik jelenetben mikor a kifutón parkoló gépeket támadják a japcsik, az egyik roncs majdnem elgázol egy statisztát (vagy kaszkadőrt) nem lennék meglepve ha a forgatás alatt megsérült valaki, annyira komolyan vették ezeket a jeleneteket. Sokan nem ismerik ezt a filmet én is csak most láttam először. Hihetetlen, hogy 1970-ben ilyen profin meg tudták csinálni.
offtopic
Sz Peter 2016 jan. 04. - 10:00:32
Kb 400 db gép volt a reptereken, nagy részük elavult, a többi javítás alatt.

Egyébként meg nem a további harcokról (azok kudarcairól) hanem Pearl-rõl beszéltünk eddig.
csabaga 2016 jan. 03. - 17:10:30 Előzmény Sz Peter
Ezért küldtek járõrözésre alkalmas gépeket oda...

Legyen háború,de ne készüljünk fel rá,dobjuk oda a Fülöp-szigeteket és egész Holland-Indiát Japánnak és mellé fél Kínát,Burmát,Indokínát,angol hadihajókat is.Utána majd három év alatt visszafoglaljuk.
offtopic
Sz Peter 2016 jan. 02. - 09:05:37
Egy hadüzenet nélküli támadás csak még jobban felháborítja - és fel is háborította - a USA lakosságát.
Innentõl tömegesen akart csatlakozni minden fiatal a háborúhoz.

A "hagyjuk lebombázni a flottánkat" pedig túlzó kijelentés. Nyolc darab csatahajóról volt szó, nem az egész flottáról.
Maga a csatahajó pedig már akkoriban is elavultnak és gazdaságtalannak minõsült. Nem véletlenül mondta Dönitz, hogy ha nem erõltetik a Bismarck-ot és a Tirpitz-et hanem tengeralattjárókat (esetleg a Graf Zeppelin-t) építik, akkor a háború is másképp alakul.

Azt pedig nem értem miért gondolod, hogy én Japán-t "sajnáltatom". Egyik oldal mellé sem álltam.
Ljerk 2016 jan. 02. - 03:48:40
Nyilván nem akarták megvédeni szerinted, mert tudták hogy háború lesz, Japán MINDENKÉPP megtámadja õket, HADÜZENETET is fog küldeni. Szerinted ha megtámadnak egy országot és hadüzenetet is fognak neki küldeni az még semmiképp nem elég, biztosítsuk be a háborút azzal, hogy hagyjuk lebombázni a flottánkat is.

A szövegek és eszmefuttatások amiket te írsz, a Tanú címû filmet juttatják eszembe.

Japánt se nagyon sajnáltasd azért, Koreát megszerezték azzal, hogy toborzott japán róninok koreai szövetégeseikkel meggyilkolták a királynéjukat, Kína egyharmadát is bekebelezték 1939-ig. Mindkét országnak voltak gyarmatai, én nem bánkódnék egyik miatt sem.
offtopic
Sz Peter 2016 jan. 01. - 19:02:29
"Pearl Harbort nem lehetett VOLNA megvédeni?

Csak elegendõ számú járõrözõ gép kellett VOLNA?"


Nem is akarták megvédeni!
offtopic
Sz Peter 2016 jan. 01. - 19:00:11
"szándékosan emberéleteket áldoztak fel?"

Ez most egy komoly kérdés?


"bíróság elé kellett volna állítani õket."

Kit? Pl Roosevelt-et?
csabaga 2016 jan. 01. - 17:47:22
Pearl Harbort nem lehetett volna megvédeni?

Csak elegendõ számú járõrözõ gép kellett volna,pont azok érkeztek a támadás napján,egy jó radar,azt fel is szerelték idõben.
Ha idõben felszáll 100 vadászgép,simán leszedhetik a japán torpedóvetõket.A saját anyahajókról meg támadást lehet indítani az ellenség ellen.Feltéve,ha tudnak célozni...
Az USA annyira háborúba akart lépni,hogy fel sem volt készülve rá.Hónapokig volt defenzívában és óriási területeket vesztett el.Még Midway alatt is több japán repülõgép hordozó volt,mint nekik.Csak ott tudták,pontosan hol is támad az ellenség,így õk lepték meg õket.
csabaga 2016 jan. 01. - 17:35:52
A filmet láttad?
Közös USA-Japán alkotás és egy kicsit másról szól.

A japánok egy antitalentum fordító-gépíró miatt nem tudtak idõben(pár perccel a támadás elõtt) hadat üzenni.

Komolyan gondolod,hogy szándékosan emberéleteket áldoztak fel?
Ha így van,bíróság elé kellett volna állítani õket.

Arról már nem is szólva,jó sok ember meghalt utána is a japán fegyverletételig egy évekig tartó háború után.Ha nem így lépnek hadba,az európai háború is hamarabb véget ért volna.
offtopic
Sz Peter 2016 jan. 01. - 17:28:19
Akkor még egyszer:
Tudtak a támadásról mivel megfejtették a japán katonai rejtjeleket és diplomáciai kódokat.
Nomura japán nagykövetet - aki a hadüzenetet akarta átadni - szándékosan váratták Hull külügyminiszternél.
Marshall pedig telefonon hívta Kimmel admirálist szándékosan késõn értesítve. Ennek köze nem volt rossz idõjáráshoz.
Késõbb persze a támadás után leváltott Kimmelt sosem állították hadbíróság elé. Õ már a legelején megmondta, hogy a kikötõt nem lehet megvédeni ha ott támadnának.
csabaga 2016 jan. 01. - 17:18:39
Igen,tudható volt,a japánok most hadat fognak üzenni.Erre vagy békét kér az USA és megadja magát,vagy háborúba lép,függetlenül attól,hány hajója süllyedt el.
csabaga 2016 jan. 01. - 17:15:42
Az anyahajók(szerencsés véletlen!) nem voltak ott,de a többi hajó nem volt ócska.Késõbb a két anyahajó is elsüllyedt más ütközetben.
Provokációnak kicsit túl drága volt,évekbe tellett mire visszafoglalták a japánok által megszállt területeket.Egy hajszálon múlt,hogy Ausztrália nem került japán kézre.

Ráadásul a japán támadás sikeréhez véletlenek egybeesése is kellett.

Az USA tudta,hogy támadni fognak,de azt nem,hol.
Mindenkinek elküldték a riasztást,de a támaszpontra a rossz idõ miatt késve jutott el.
A japán flotta a rossz idõ miatt tudta hatótávolságra észrevétlenül megközelíteni a kikötõt.
A radar így is észlelte a repülõket,de az amerikaiak pont akkor vártak saját gépeket,azt hitték,azok jönnek.

Ha gépek idõben felszállnak és a többi helyen sem a zászlófelvonás megy,a támadás sikere igencsak kétséges.Ez a támadás egy sikeres "blöff" volt,voltaképpen senki sem gondolt volna rá.
Sz Peter 2016 jan. 01. - 16:52:25
Akkor kezdjük az elején.

A 29-es válság után, az iszonyat gyorsan fejlõdõ japán gazdaság veszélyeztette a USA érdekeit.
Ezt békés úton az amerikaiak nem tudták/akarták(?) megoldani. Ezért volt szükség, hogy provokálják Japánt olyan lépésekkel mint pl a kõolaj kivitelének megtiltása, a több mint 100 millió dolláros tartozás befagyasztása vagy a Panama-csatorna lezárása a csak(!) japán hajók elõtt.
Közben pedig a USA szövetséget kötött a Szovjetunióval akik ugyanakkor 41-ben aláírtak egy szovjet-japán megnemtámadásit ami persze ugyanolyan kamu volt mint a szovjet-német megnemtámadási szerzõdés.
A Konoe-kormány próbált békés úton egyezkedni de mivel ez nem sikerült, így kénytelen volt lemondani.
Aztán jött Todzso tábornok a háborús pártjával pont úgy ahogyan ezt a USA szerette volna.

Pearl Harbor nem volt más mint casus belli, egy felkínált célpont a japánoknak. Az oda összevont csatahajók a flotta legócskább hajói voltak. Nem véletlen, hogy egyetlen hordozó (a csapásmérõk) sem tartózkodott ott.

Az sem elhanyagolható, hogy az amerikai polgároknak eszük ágában nem volt csatlakozni a már folyó háborúhoz, egész a Pearl Harbor-i támadásig, ami "meglepõ" módon épp kapóra jött a USA kormányának.
Ljerk 2016 jan. 01. - 00:31:56 Előzmény Sz Peter
1. Most vagy nem olvastad el a belinkelt oldal elsõ sorát, vagy nem tudod mi a dátumvonal. Utóbbi esetben annyit róla, hogy mivel a Föld gömb alakú - valahol egybe fog érni két dátum, ezért a dátumvonalat a Föld leglakatlanabb részén a Csendes óceánban az Északi sarktól a Déli sarkig állapították meg. UGYANABBAN az idõpillanatban két közeli szigeten MÁS a dátum, ha a dátumvonal különbözõ oldalain vannak.

2. Dehát mi értelme volt beáldozni a TELJES csatahajó flottát, ha úgyis tudták szerinted, hogy TÖBB helyen fognak AMERIKAI felségterületeket támadni, és HADÜZENETET is fognak küldeni a japánok.

MINDENKÉPP háború lesz tehát szerinted, és ezek után a legfelsõbb vezetés beáldozza a háborúhoz szükséges CSATAHAJÓKAT.

Ebbõl csak egy következtetés vonható le, amennyiben igazad van és tudtak a támadásról: az amerikai politikai vezetést egy NÁCI szimpatizáns vezette az orránál fogva.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Nemzetk%C3%B6zi_d%C3%A1tumv%C3%A1laszt%C3%B3_vonal
Összes hozzászólás