Ragadozók

Eldőlt! E hasábokon sokszor töprengtünk, vajon meddig bírja Antal Nimród a hollywoodi tempót, és mikor hajlik meg végleg a tengerentúli akarat előtt, esetleg sikerül-e csipetnyi magyaros ízt vinnie munkáiba.

Eddigi kint készült filmjein (Elhagyott szoba, A szállítmány) ugyanis a profizmus mellett mindig látható volt némi kényszeredettség, ahogy a beilleszkedni vágyó fiatal rendező próbál megfelelni az amerikai mozi műfaji korlátainak. Savanyú lenne számunkra a szőlő? Aligha: Antal még februárban, a Ragadozók vágása idején beszélt nekünk arról, hogy - a kasszasikerek ellenére - a Magyarországon forgatott Kontroll óta "készítettem három filmet, s ezekre nem vagyok annyira büszke".

Pedig a Ragadozók igazán fesztelen popcornmozi. Aki ilyen merészen választ végefőcímdalt, bizonyára levedlett már minden megfelelési kényszert. A film producere, Robert Rodriguez (Desperado, Alkonyattól pirkadatig, Sin City) nemrég cool figurának titulálta rendezőjét, ami komoly elismerés Quentin Tarantino korábbi munkatársától. A Ragadozók búcsúdalából - anélkül, hogy lelepleznénk, miben áll az egyedisége - mindenki rájöhet, mivel érdemelte ki Antal e jelzőt. Mindehhez persze az kell, hogy a film végére érjünk. De ezzel sem lesz gond: szórakoztató másfél óra az Alien sorozathoz szokott szemeknek. A többiek már az elején kiesnek, de a műfaji fegyelem az műfaji fegyelem. Mégis miben áll Antal egyre kevésbé összetéveszthetetlen kézjegye?

Aligha a történet eredetiségében: hat válogatott nehézfiú és egy "nehézlány" ébred rá zuhanás közben, hogy ki kellene nyitni az ejtőernyőt. A landolás után tisztázódik a helyzet is. Idegen bolygóra vetődtek, ahol a Gyűrűk ura orkjaira hasonlító lények vadásznak rájuk. Kisvártatva rájönnek, ki az ellenség. A pontos helyszínt nem tudják beazonosítani, mindössze egy nyegle kiszólásra futja: "ez itt a pokol". Reméljük, mindez tudatos irónia. Ezzel kezdetét veszi az égből pottyant kommandó elleni hajsza, s bár láttunk már fordulatosabb cselekménysort, az ördög a részletekben rejlik. A színészi játék szikár, Adrian Brodyról például többször is elhisszük, hogy nem blöffölő kéjenc, hanem sokat tapasztalt magányos farkas. Pados Gyula operatőr és Antal pedig megértik egymást: néhány felvételen Kuroszava A hét testőrének egy-egy közelije rémlik fel, másutt a szélgép lép működésbe tarkovszkiji szépséggel. Az atomfizikusok után, úgy tűnik, az Antal-Pados páros is időnként magyarra vált munka közben - büszkeségünk hasonló, de kevésbé aggályoskodó: munkásságuk legfeljebb kasszát robbant.