Az újrahasznosított Űrodüsszeia – Kubrick sci-fije a tömegkultúrában

Homer, Zoolander, Barbie és Cartman is megidézte már a 2001 világát.

Május 2-án startol az Indexen a Marsra magyar! című, hazai gyártású, kifejezetten az online térbe készült, előfizetés nélkül nézhető sorozat. A Stefanovics Angéla, Badár Sándor és Csőre Gábor főszereplésével forgatott dokukomédia epizódjai a Hajnal-Vasad Kft. mindennapjaiba engednek betekintést, ami nem kis izgalmat rejt magában, hiszen váratlanul felkéri őket a NASA, hogy beszállítóként vegyenek részt a Mars Expedícióban. Az űrutazás régóta foglalkoztatja a forgatókönyvírókat, és több sorozatot és filmet is megihletett. És vannak olyan filmek, amik későbbi alkotásokat ihlettek meg. Ilyen Stanley Kubrick 1968-os sci-fije, a 2001 - Űrodüsszeia is, melynek forgatókönyvét a rendező Arthur C. Clarke-kal együtt írta. A film nem csak kultikussá vált, de a delejes rendezésnek és a szimbolikus történetnek köszönhetően számtalan motívuma épült be a tömegkultúrába, és él önálló életet. Következzen hét olyan pillanat, amikor filmek és sorozatok újrahasznosították az Űrodüsszeiát.

 

 

A Simpson család (1. évad / 3. epizód: Homér odüsszeiája)

Matt Groening sorozata telis-tele van popkulturális utalásokkal, természetesen az Űrodüsszeia is megjelenik, ráadásul nem is egyszer. A harmadik évad nyolcadik epizódjában (Lisa pónija) az emberiség hajnalának újragondolását láthatjuk: egy Homer arcát viselő majom őrjöng, és felborítja a monolitot. Az ötödik évad tizenötödik részében (Homer az űrben) a dokkolás-jelenetet idézik meg, ami alatt szól a Kék Duna keringő, csak itt Homer épp chipset majszol az antigravitációs térben. De már a sorozat legelején is felbukkan az Űrodüsszeia: az első évad harmadik epizódjában szintén Homeré a megtiszteltetés, hogy álmában a teljes monolit-jelenetet megidézze. Minden majom teszi a dolgát, mikor megjelenik a monolit (ami elhozza a civilizációt): tüzet gyújt, követ görget, csontot tör, egyedül az elő-Homer nem csinál semmit. Végül rájön, mire való a monolit: neki lehet vetni a hátunkat, hogy kényelmesebben pihenhessünk. Érdekesség, hogy ennek a résznek a forgatókönyve készült el először, de végül a harmadikként adták le.


Világtörténelem - 1. kötet (1981)

Mel Brooks vígjátéka nagyot vállalt: az egész emberiség történelmét dolgozta fel egy szkeccsfilmben. Az első jelenet természetesen itt is Kubrick filmjének elejére, Az emberiség hajnalára rímel. A jelenetsor pont olyan fennkölten kezdődik, mint az Űrodüsszeiában: egy primitív, majomszerű lényekből álló törzs felemelkedését meséli el, akik megtapasztalják az intelligencia első szikráit. Aztán Brooks más utat választ, hogy megmutassa az emberiség ösztönös oldalát: ő nem a gyilkosságot mutatja be tabuként, az emberiség őseit nála a szexualitás mozgatja, így miután kétlábra álltak, az első cselekedetük, hogy vad onanizálásba kezdenek, előrevetítve ezzel, hogy a film nem épp szofisztikált humorral dolgozik.


South Park (4. évad / 12. epizód: Irattartó)

Egyértelmű, hogy a tömegkultúrát újrahasznosító széria, ami maga is tömegkulturális jelenséggé vált, valahol az Űrodüsszeiát is megidézi. Bár azt gondolnánk, hogy a pikírt humoráról ismert animációs sorozat is a majmokkal és a monolittal fog viccelődni, de mégsem: ennél rafináltabban építette be Trey Parker és Matt Stone a kultikus sci-fit, persze a maguk módján. Cartman szörnyű gépmutánssá változott (hagyjuk is most, hogy miért), ezért Kyle bemászik a belsejébe, ahol megidézik azt a jelenetet, mikor Dave leállítja az űrhajót irányító mesterséges intelligenciát, és HAL folyamatosan beszél hozzá. Még a híres mondat elhangzik: “Nem hagyhatom, hogy megtedd!”


Zoolander, a trendkívüli (2001)

A Ben Stiller forgatókönyvéből és főszereplésével készült film középpontjában az áll, hogy bár lehet hogy egy férfi modell nagyon-nagyon-nagyon jóképű, de ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy intelligens is. Sőt! Amikor az üresfejű Derek Zoolander és a hasonló kvalitásokkal bíró Hansel (Owen Wilson) megpróbálják teljesíteni a küldetést, hogy fájlokat másoljanak le egy számítógépből, odáig se képesek eljutni, hogy bekapcsolják. Tanácstalanul nézegetik, keresik a bekapcsológombot, majd elkezdik csapkodni, ütlegelni a gépet, miközben beúszik Strauss zenéje, az Imigyen szóla Zarathustra, amit Kubrick is felhasznál az Űrodüsszeiában. Több se kell a két tanácstalan férfi modellnek, máris rikoltozó, őrjöngő, pusztító majmokként viselkednek, akárcsak az említett film emlősei, és még a gyilkos lábszárcsont is megjelenik. Az igazán rafinált ebben a jelenetben, hogy míg Kubricknál a fegyverként használt, feldobott csont lényegül át űrhajóvá a híres vágásban, itt pont a technika ellen fordulnak a majommá visszaminősített emberek.


Balfékek (3. évad / 1. epizód)

A sűrű szövésű meta-szitkom a harmadik évad elején hasznosítja újra az Űrodüsszeiát, ráadásul nem is akármelyik jelenetét. Dave híres és hosszú pszichedelikus képsorokkal bemutatott utazása ritkán jelenik meg más alkotásokban (vagy legalábbis ritkábban, mint az eddig említett jelenetek és motívumok). Itt azonban pont ezt látjuk, pár percbe sűrítve. A Greendale Főiskola okostojása, Jeff Winger (Joel McHale) azt hallucinálja, hogy átváltozik Pierce-szé (Chevy Chase). A jelenetsor egy az egyben leutánozza azt, amikor Dave az Űrodüsszeiában találkozik saját idős verziójával. Ezt előzi meg a már említett utazás, ami a Balfékekben is kap egy szemrebbenésnyi pillanatot, szó szerint: a különböző színekben tündöklő, pislogó szemgolyót is megidézi a sorozat.


Charlie és a csokigyár (2005)

Roald Dahl regényének Tim Burton-féle újragondolásában Johnny Depp szeszélyes Willy Wonkája arra kéri vendégeit, hogy csatlakozzanak hozzá, hogy a szemtanúi lehessenek egy technológiai áttörésnek: bemutatja az első olyan csokoládét, amelyet a televízió hullámain keresztül közvetítenek. A tévében az Űrodüsszeia monolit-jelenete látható, ám a majmok ezúttal egy hatalmas Wonka csokiszeletet ugrálnak körül, és istenítenek. Majd a kis Charlie Bucket (Freddie Highmore) benyúl a képernyőn keresztül a filmbe, és kiveszi a csokoládét. 


Barbie – előzetes (2023)

Bár még mindig nem tudjuk pontosan, miről is szól majd a Margot Robbie főszereplésével készült Barbie-film, egy biztos: nagyon szórakoztató lesz. Ezt már az első kedvcsináló előzetesből lehetett tudni, amiben szintén a már többször előkerült monolit-jelenet újragondolását láthatjuk. Ahogy a Charlie és a csokigyár esetében, itt is valami más kerül a monolit helyére: maga Barbie. A kietlen pusztaságban a kislányok különféle babákkal játszanak, ám felcsendül Strauss zenéje, és megjelenik Barbie. Mindenki elhajítja régi babáját, ami akár a lábszárcsont repül felfelé az űrbe, a végtelenbe és tovább...


(via The New York Times)