Filmek és sorozatok, amelyek tuti lebeszélnek a dohányzásról

Május 31-én tartjuk a nemdohányzók világnapját, amelynek tiszteletére kiválogattunk fél tucat olyan alkotást, ami valamilyen módon a dohányzás ellen foglal állást, és egy tanulságos, izgalmas, szatirikus vagy épp nagyon is direkt történet elmesélésével próbálja lebeszélni a nézőt erről a káros szokásról.

No Smoking (1951)

A Walt Disney 6 és félperces klasszikus animációs rövidfilmjében Goofy kutya főszereplésével először azt láthatjuk, hogyan terjedt el a dohányzás a világon, majd a rajzolt figura Kolumbusz Kristóf után egy XX. századi férfit, George Geefet személyesíti meg, aki extrém nikotinfüggő – egy nap mégis megpróbál leszokni a dohányzásról. Ez azonban nem sokáig sikerül neki, és amikor ismét rátör a nikotinéhség, de nincs nála cigaretta, őrült ámokfutásba kezd, hogy szerezzen valahonnan egy kis pöfékelnivalót. Hősünk a legkülönfélébb eszement módokon próbálja elérni a célját, majd ez a csattanóban sikerül is neki – alább magunk is megnézhetjük, pontosan mily módon.


Jóbarátok (1994–2004)

A népszerű sitcomban többször is felmerül a dohányzásról való leszokás/leszoktatás. Először Chandlert próbálja meg a többi jóbarát leszoktatni a cigiről A hüvelykujj című epizódban (1. évad/3. rész), majd a 3. évadban kiderül, hogy a dolog nem sikerült (hiába adott neki Phoebe 7 ezer dollárt), mert a srác még mindig (vagy már megint) dohányzik – ekkor Rachel egy hipnóziskazettát ad neki, hátha segít (A hipnózis kazetta: 3. évad/18. rész); viszont a kazi nőknek készült, ami érdekes szituációkat eredményez, mivel a hipnózis hatásosnak bizonyul. Legközelebb, a Rachel cigizik című epizódban (5. évad/18. rész) éppen Rachel lesz az, akinek gondja támad a nikotinnal, mivel rájön, hogy a cégnél minden fontos döntés a cigiszünetben születik, ezért ő is elkezd dohányozni...




A bennfentes (1999)

Jeffrey Wigand (Russell Crowe) kutatási és fejlesztési vezetőként dolgozik az egyik legnagyobb dohányipari cégnél. Mikor a vezetés olyan kísérletekbe kezd, amelyek a nikotinfüggés felgyorsítását célozzák, Wigand tiltakozik, ezért kirúgják. Mivel elismert tudósnak és abszolút bennfentesnek számít, tanúvallomása felbecsülhetetlen jelentőséggel bír az évszázad legnagyobb perében, amit a dohánygyárak ellen indítottak. Lowell Bergman dörzsölt tévés riporternek (Al Pacino)  sikerül rávenni a megtört embert, hogy álljon a nyilvánosság elé, a dohánygyárak könyörtelen támadására azonban már nem tudja felkészíteni.


Köszönjük, hogy rágyújtott! (2005)

Nick (Aaron Eckhart) kellemes, jóképű, elvált karrierista, aki imádja a fiát, munkaidejét pedig a dohányipar szolgálatában tölti. Vezető szóvivőként szinte a lehetetlent kell véghezvinnie: népszerűsíteni a dohányzást a mai világban. Ennek ellenére Nick remekül lavírozott eddig ebben a legkevésbé sem irigylésre méltó munkakörben. Az idők azonban változnak, és a rájuk nehezedő nyomás hatására a dohányipari cégek egyre inkább úgy érzik, hogy reklámtevékenységüknek befellegzett. Úgy tűnik, minden összeesküdött Nick ellen: tudományos kutatások egyértelműen bizonyítják a dohányzás egészséget károsító hatását, hovatovább halálos természetét; a fiának olyan apafigurára van szüksége, akire felnézhet; ráadásul Marlboro Man is haldoklik, és kész lerántani a leplet a tüdőrákról. A helyzet egyre fokozódik, és Nick kénytelen szembenézni a helyzetével: vagy megadja magát a körülményeknek, vagy szellemi energiáit összeszedve saját javára fordítja a helyzetet.


Hagyd már abba! – magyar reklámfilmek

A hetvenes-nyolcvanas évek sok legendás reklámjához (Hurka Gyurka, Pécsi kesztyű, Skála Kópé, Cascót akarok, Traubit kérünk) hasonlóan ezt a sorozatot is Sas István rendezte. A koncepció lényege az volt, hogy különféle párosításokban (kemény motorosok, menő fickó a kocsmában-menő csaj, menő csaj a diszkóban-menő srác, apuka-kamaszfiú, kisfiú (!)-nagymama) próbálja meg az egyik fél lebeszélni a másikat a dohányzásról, az „előttem égsz, ha égsz” szójátékkal kezdve, miközben szól a büntető korabeli rockzene (minden bizonnyal Sas István állandó partnere, az M7 együttes előadásában). A magyar tévékben ezt követően a 2000-es években is folytattak kampányt a dohányzás ellen: a „ciki a cigi”-reklámok sokkal kevésbé muzikálisak, de nem kevésbé frappánsak voltak. A cikiacigi.hu honlap egyébként a mai napig működik.