Színes és érzéki történelemlecke - apró hibákkal

A színes, szagos történelmi dráma azt a különleges történelmi momentumot örökíti meg, amikor két gyönyörű nő verseng egy férfi kezéért, és ami még ritkább, itt a győztes jár igazán rosszul.

Az angol történelem egyik legkülönösebb és egyik legtöbbször elővett alakja VIII. Henrik, leginkább annál a jól ismert ténynél fogva, hogy az uralkodónak hat felesége volt. Nem egyszerre, hanem egymás után, és a hatból hármat Katalinnak, kettőt pedig Annának hívtak, vagy, ha más felosztásban nézzük, a hatból három egymás rokona volt, és ha megint másból, akkor kettőt kivégeztetett a kedves férje. Közülük az első Boleyn Anna volt - ám volt egy másik Boleyn lány is.

És itt bizony el lehet játszani a szövegértéssel, mert A másik Boleyn lány című kosztümös dráma alapkérdése az, hogy ki számított a „másik” lánynak a király kegyeiért versengő két testvér közül. Vagy, ha úgy vesszük, melyik lánynak vette nagyobb hasznát a Boleyn család, amely mindent megtesz annak érdekében, hogy növelje befolyását és hatalmát a Tudor-korabeli Angliában. Ennek érdekében a két nővért, Annát és Máriát is kész felhasználni az apjuk, illetve a nagybátyjuk, Norfolk hercege. A két lány a nyugalmas vidéki életből belecsöppen VIII. Henrik udvarának izgalmas, ám veszélyekkel teli világába. A király szerelméért folytatott versenyfutásban előbb Márián akad meg Henrik szeme, és hamarosan a király törvénytelen gyermekét hordja a szíve alatt. Ám Anna nem tesz le arról, hogy egyszer ő legyen az ország királynéja. Az uralkodó mindkettőjüket meghódítja, de csak egyiküknek van esélye a trónra, a sorsát azonban ő sem kerülheti el.

A Justin Chadwick (Tulipánláz) rendezte, Philippa Gregory regénye alapján készült film feliratban figyelmeztet, hogy amit látunk, az fikció, a néző mégis hajlamos mindezt egy színes-szagos és érzéki történelemleckeként érzékelni, pedig bizony sok minden nem úgy volt, ahogy azt itt láthatjuk. A Boleyn lányok például nem nyugalmas vidéki életből csöppentek a fényűző fővárosba, hanem a francia királyi udvarból, és mindkét lányról az járta a maga idejében, hogy szeretőket tartottak és igen „tapasztaltak” voltak, és valószínűleg ez utóbbi tény keltette fel Henrik király érdeklődését is irántuk. Ráadásul a filmben ábrázolttal ellentétben Mária volt az idősebb lány, de kicsire nem adunk, tekintsünk úgy az egészre, mint egy, az átlagosnál jobban megcsinált, nagyobb sztárokkal leforgatott szappanoperára. És annak nem is rossz, különös tekintettel a tényre, hogy Annát Natalie Portman, Máriát Scarlett Johansson játssza, és Eric Bana VIII. Henrik király. Persze lesznek elitisták, akik azt mondják majd, hogy mindhármójuknál jobbak a lányok szüleit alakító Kristin Scott Thomas és Mark Rylance, illetve a cselszövő nagybátyjukat játszó  David Morrissey, aki mellesleg a kormányzó volt a The Walking Deadben, szóval ő nem nagyon szokott szimpatikus karaktereket játszani. És lehet, hogy az elitistáknak van igazuk.

Persze mindezek mögött valódi dráma áll, a király nem házasságszédelgő volt, hanem fiú örököst akart, és a sors keserű fintora, hogy egyik felesége sem tudta megajándékozni egészséges fiú utóddal. Helyette vetélések, halva született vagy még egészen kis korukban elhunyt gyermekek tényleg megszámlálhatatlan sora zuhant a király és hitvesei nyakába, a trónért pedig két egészséges lány, egy fattyú és egy beteges, csak 15 éves koráig élő fiú versengett.